"Bigot Bishop" ber om ursäkt

Jag bloggade i augusti om arbetskonflikten i Hereford stift (på gränsen mellan England och Wales) mellan biskop Anthony Priddis och John Reaney, som sökte en tjänst som något slag av stiftsungdomsarbetare. För att göra en lång historia kort vägrade Priddis anställa Reaney eftersom denne är homosexuell. Reaney tog fallet till en arbetsdomstol och vann.
Sedan augusti har biskop Priddis fått utmärkelsen "Bigot of the Year", vilket han knappast var så glad över, och bett Reaney om ursäkt. Detta berättar PinkNews.
Det är alltså inte bara i Finland som principiella inomkyrkliga frågor avgörs i världsliga domstolar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Rom 24:10

Kalle af sa...

Ursäkta? Du tycks ha en annan bibel än jag. :-)

Anonym sa...

:D jo, tyrckfel..Rom 14:10 menade jag, som principfundering och undran var du står i detta sammanhang?

Kalle af sa...

Jag gissade att det var 14 det skulle vara...

Inte för att jag ändå helt förstår din fråga. Menar du att jag dömer Priddis? Eller att Reaney inte borde ha gått till domstol? Eller att man generellt sett inte skall gå till domstol om sådant som sker inom kyrkan? Eller ...?

Anonym sa...

Min fråga gäller hur du ställer dig till detta, som eventuellt ser ut att bli ett fenomen i vår kyrka, att ställa en broder/syster inför rätta. Hur ser du på Rom 14:10 i skenet av det du bloggar om?

Kalle af sa...

Hmmm... Den frågan förtjänar ett mer ingående och genomtänkt svar än jag kan producera så här snabbt. Jag återkommer inom några dagar (en vecka kanske) i ett eget inlägg. OK? Ge dig till tåls, alltså!

Anonym sa...

:)