Frågespalten XXIV: Karikatyrer

Min första kontakt med framgångsteologi och med Livets Ord var 1987 i Vasa, när jag var på påskturné med Kristliga beväringsgruppen (KBG - och se till att få de två sista bokstäverna i rätt ordning!). En av de ledande personerna på Livets Ord i Uppsala (jag minns inte hans namn, men det var inte Ulf Ekman) hade kommit över Bottenviken med en grupp studerande från bibelskolan. Det hela var mycket obehagligt. Talaren gjorde narr av dem som inte lät sig bli helade i Jesu namn, och studerandena skrattade på ett underligt, spänt sätt. Alla vi KBGare tog avstånd från denna show.
Vad jag har förstått har Livets Ord ändrat sig under de senaste tjugo åren och blivit mer mainstream. Att göra narr av sjuka och handikappade är inte (längre) deras stil. Tvärtom tycks Livets Ord, och Ulf Ekman i synnerhet, satsa på att uppnå någon sorts ledande position i ekumeniska sammanhang - och då kan man inte vara alltför sekteristisk själv. Visserligen är det en starkt konservativ linje som man följer - anti-gay och allt det där - men det är de ju inte ensamma om.
Denna skämtteckning av tecknaren Niklas Eriksson publicerades i Borås tidning förra helgen. Den visar Livets Ords parkeringsplats, där handikapprutan leder till helvetets eld. Jag tycker att teckningen är en lustig beskrivning av Livets Ords åsikter enligt det som jag upplevde i Vasa för tjugo år sedan - men som beskrivning av dagens situation är den allvarligt missvisande och föråldrad. Livets Ords språkrör Världen idag lägger naturligtvis ut texten om teckningen.

Bloggaren Seri, som har bett mig kommentera, skriver om detta i inlägget Islam vs kristen satir (11.12.2007 17:10:15). Hon jämför den här skämtteckningen med Mohammed-karikatyrerna för en tid sedan. De födde ju extrema reaktioner i den muslimska världen - bojkott av danska produkter, vandalisering av danska ambassader, brännande av den danska flaggan m.m. Seri skriver:

Nu tycker jag bara att det är väldigt förunderligt att folk gömmer sig så fort muslimerna blir uppröra för "attack mot deras profet/religion", men hånar ngn elelr gör ngt liknande mot kristna, ja då ska de kristna bara tacka och ta emot och inga konsekvenser sker som följd. [...]
Om lite teckningar om Muhammed kan räknas som hets mot folkgrupp och leda till rättsliga konsekvenser i vissa fall (i andra fall då liknande saker hänt), varför låter ni då, politiker, EU ledare och andra, samma hån mot de KRISTNA gå okommenterat vidare?
Frågan är berättigad på ett allmänt plan. Ändå finns det skillnader mellan Mohammed och Livets Ord. Om någon skulle publicera nidbilder på t.ex. Jesus - Jesus som gris eller så - så skulle det vara parallellfall till Mohammed-karikatyrerna, och då skulle jag bli upprörd. Men Livets Ord är inte någon så central gestalt inom kristendomen att det vore värt att ställa till upplopp. Den här skämtteckningen var missriktad, och folk inom Livets Ord kan säkert berättigat ta illa upp av den, men den är nog inte värd mer än att man skakar den av sig. Dålig smak, kanske - hädisk, nej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Livets ord möten som du beskriver från 20 år tillbaka är inte heller obekanta för mig. Jag tycker vi väl ändå ska fokusera på det Livets ord står för idag. Tack för länken till Världen idag.

Anonym sa...

Det är alltså inte tillräckligt hädiskt med en jesus som bög och i köttetssynders våld?

Teckningen är ett hån mot kristendom i mina ögon. Men du kanske inte ser livets ord som kristet?