Adventspredikan

Vi firade Första söndagen i advent här i Borgå igår, liksom på andra håll. Vår huvudgudstjänst gick av stapeln i Lilla kyrkan med Mats Lindgård som liturg och mig som predikant. Som vanligt hade vi mångsidig musik - Cornicines Borgoensis fyllde kyrkan med smattrande trumpeter och barnkören Diskanten med ljuva späda röster. Det var verklig fest!
Den uppmärksamma läsaren märker att Karin Långström Vinge har publicerat en adventspredikan på Predikantbloggen, men att jag har inte gjort det, trots att jag alltså också predikade. Jag talade denna gång fritt utan nedskrivna tankar, och har därför inget att publicera. Jag tycker att jag (med Guds hjälp!) fick till det riktigt bra, och folk verkade uppskatta både skämten och budskapet - men inget är nedskrivet.
I vanliga fall är jag ju noga med formuleringarna och skriver ner predikningarna ord för ord (även om de ibland förändras i själva situationen) - och så är det lugnare på det sättet. Att predika utan manuskript är svettigt och adrenalinframkallande - men roligt som omväxling!

Inga kommentarer: