Veckans anekdot: Kyrkans heliga kor

Jag hade en morgonsamling i Kråkö skola, ett av de sexton lågstadier som vi besöker från Borgå svenska domkyrkoförsamlings sida. Vi började med att sjunga Psb 52, vars första vers lyder:
Jungfru Maria, jungfru Maria,
min Herres mor,
vandrade varligt med barnet i famnen
till kyrkans kor.
Jag frågade barnen om de visste vad "kyrkans kor" var. En pojke kastade fram att det var "heliga kor". Jag sade: "Nej, nej. I kyrkan finns en sakristia, men ingen sakri-lagård!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå va betyder det då "till kyrkans kor", har aldrig ens tänkt på det...

Kalle af sa...

Koret är främre delen av kyrkan, den där altaret står.

Anonym sa...

Hmmm... Jag hade grupparbete om Pernå kyrka med mina elever i gymnasiet, för länge sedan. De hade bland annat en finsk text där det stod om "kirkon kuori". Till slut vågade sig en upp och frågade vad som menas med Pernå kyrkas skal...