Ändringar på bloggen

Jag har beslutat att upphöra att publicera lyrik här på bloggen. Inte för att lyrik inte skulle passa bra här, utan för att jag har blivit ängslig för att få en hög upphovsmannarättsräkning (fast jag hoppas att den heter något kortare i verkligheten).
I stället för att publicera veckans dikt varje måndag, kommer jag nu att börja med veckans martyr. Martyrserien har jag ju redan inlett (se registret), men nu blir det mer regelbundet. Och tyvärr torde inte materialet ta slut i första taget.
Jag vill uppmana alla mina läsare att be för dem som blir förföljda för sin tro (liksom naturligtvis för alla åsiktsfångar), och om möjligt idka påtryckning på de ansvariga så att dessa personer kan få återupprättelse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ber för dig, alla förtryckta och åsiktsfångar. Kalle, ta väl hand om dig! :-)

Per Westberg sa...

Faktura avseende immaterialrättsligt intrångsersättning skulle det kunnna heta.

Kalle af sa...

Kort och koncist, hur som helst... :-)

Anonym sa...

Tack för att Du tar upp saken med åsiktsfångar!
Miserere!
Jag ber och idkar påtryckningar. Må Gud låta det bästa inträffa!

Anonym sa...

Utan att jag känner helt till juridiken om att i helhet citera dikter och annat, så har jag intuitivt hållit mig borta från det. E gång använde jag en dikt av Solveig v Schoultz i sin helhet men fick så morkkis att jag avstod framöver. Tänker att det samma måste gälla med bilder, videoklip och all sköns material folk använder rätt oreflekterat i sina bloggar.

Anonym sa...

Så här tror jag att det är: det är ok att citera små bitar (typ några rader ur en dikt) om de förekommer i ett sammanhang, exempelvis fungerar som en kommentar till ens egen text. För att få citera i helhet måste man ha tillstånd av författare och förlag. Så det är nog bäst att inte citera så mycket, har jag för mig.