Nyheten i Kp

På sidan 6 i denna veckas nummer av Kyrkpressen (5/07) ingår nyheten om anmälan av Tomas Ray och mig till dk. Rubriken är Pastorer anmälda för homovänliga åsikter.
Jag kanske formulerade mig onödigt starkt. Men när intervjun gjordes i fredags var jag fortfarande ganska sur...

Karl af Hällström skräder inte med orden när han kommenterar anmälan.
-Förars formulerar sig väl och de referat han kommer med är rätt korrekta om än något vinklade. Men att dra de slutsatser han drar och anmäla oss till domkapitlet är inte något som hör hemma i civilicerade sällskap.
-Det är som om Michelangelo hade gjort Davidsstatyn av dynga, konstaterar han.

Den lagfarne assessorn vid Esbo domkapitel, Pekka Leino, anser att domkapitlen i Helsingfors och Borgå måste utreda fallen ordentligt och allvarligt överväga om Leena Huovinen, Tomas Ray och jag borde avstängas från prästämbetet och, om vi inte kryper till Canossa inom sex månader, "beviljas" avsked - avkragas, alltså.
Det här var ett av de hårdare uttalanden som jag har hört i frågan. Få se vad höga vederbörande kommer fram till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju fullständigt horribelt vad lagvrängare kan få ur sig ännu i nådens år 2007.
Får mig att tänka på inkvisitionen.
Hua!

Anonym sa...

Det var säkert på order från högsta ort (Kankkonen) att försöka få tag på en expert som var beredd att ge ett så negativt uttalande som möjligt. Skrämselpropagandaskrammel.

Anonym sa...

Låt inte modet svika Dig! Kristi kropp kan det inte heller - om dess lemmar inte amputeras.

Anonym sa...

Jag beundrar dig som orkar kämpa på. Fortsätt med det, du behövs!

Anonym sa...

"som om Michelangelo gjort Davidsstatyn av dynga", hahaha.. nejdå du formulerade dig inte onödigt starkt. Kämpa på!

Anonym sa...

Tämähän alkaa muistuttaa katolista kirkkoa - erona vain se, että muutkin kuin "paavi" (lue: tuomiokapituli) voivat julistaa poloiset kerettiläiset pannaan näin halutessaan. Tässäkin asiassa historia tosin voi toistaa itseään. Mikäli oikein muistan (olin kovin pieni kun Henrik IV teki Canossan matkansa), joutui hänet pannaan julistanut paavi myöhemmin pakenemaan...

Ps. Tiedän, että Sinulla on tällä hetkellä suurempiakin murheita, mutta haluaisin kysyä Sinulta "papillista", tai no sanotaan lähinnä viisaan ja empaattisen ihmisen neuvoa yhdessä mieltäni vaivaavassa asiassa. Olen kirjoittanut aiheesta blogissani nimellä "Olämpligt sällskap". Voi hyvin!