Älska!

Jag har sett en skämtsam skylt som innehåller "kontorets regler":
§1: Chefen har alltid rätt.
§2: Om så inte är fallet, träder §1 genast i kraft.
Det passar min humor.
Men jag vill utveckla detta vidare. Augustinus (vill jag minnas) skriver: "Älska, och gör vad du vill!" Innebörden är förstås, att den som älskar kan inte undgå att handla kärleksfullt, och därför är det som den älskande vill göra det samma som det han bör göra. Eftersom vi kristna har dött från synd och lag och uppstått till ett nytt liv, där den enda återstående lagen är det dubbla kärleksbudet, kunde man formulera "den kristnes regler" så här:
§1: Älska!
§2: Om du inte älskar, se §1.

2 kommentarer:

Anonym sa...

§1 Älska Bibelordet över allt annat! ;)

Kalle af sa...

Du förvånar mig. Jag hade inte trott att du skulle uppmana till brott mot första budet. Men bryt du, om du vill - jag avstår.