Biskop Gustav!

Biskop Gustav tar över efter biskop Erik. Slutresultatet blev klart: 308 för Björkstrand mot 146 för Perret. Åtminstone Husis har nyheten.
Enligt inofficiella, preliminära källor blev resultatet i några av de nio prosterierna :
Domprosteriet: Björkstrand 43, Perret 18 och en blank (!)
Helsingfors (där Perret segrade i första omgången): 29-23
Mellersta Nyland: 42-4
Pedersöre: 33-43
De två sistnämnda är glädjande. Resultatet i Mellersta Nyland lämnar inget utrymme för diskussion, medan Pedersöre var mycket jämnare än befarat.
Uppdatering: Kyrklig tidningstjänst har en detaljerad nyhet, där bl.a. resultatet prosterivis ingår.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Björkstrand! :D

Anonym sa...

Jag är född i den sistnämnda kommunen. Och ibland glad över att inte behöva bo där mera. Av flera olika anledningar, bl.a. den som antyds i biskopsvalssiffrorna.

Anonym sa...

Hoppas inte Perret får för sig att söka sig hitåt...

Anonym sa...

Ärligt talat så tycker jag inte att GB är nån större hit han heller. Men med tanke på alternativet...

Anonym sa...

Tack och lov, säger jag bara.

Anonym sa...

Det här känns konstigt för mig! Jag har inte alls engagerat mig i biskopsvalet, men när jag läste din blogg fick jag en inre "förnimmelse" att rätt person blev vald till biskop.

Anonym sa...

Hej Kalle!
Tack för ditt svar på L8s blogg.Jag tror nog att en dotter i familjen skulle satt igång mera divergent tänkande...Sen vill jag på samma gång säga att åxå du hör till mina blogg-favoriter :), fast jag inte kommenterat tidigare.
Genom att läsa dina inlägg så inser jag att hoppet för Borgå stift inte är ute. Jag önskar det funnits flera "Kalle" i stiftet, då kunde kanske t.o.m. folk skriva in sig till kyrkan. Blogg-glädje och arbetsglädje vill jag önska dig!

Anonym sa...

Jag läste Husis imorse och såg notisen om att det var ju idag den nye skulle väljas. Trots att jag inte utövar någon tro, kanske är som många finländare, så var ju Gustav det enda alternativet. Då blev jag så glad när jag på nelonens text-tv såg resultatet. Tack gud ske lov!

Anonym sa...

Kom just hem nu från mitt jobb..måste direkt kolla din blogg..tänkte att där står nog vem som blev biskop.Jess..det gick vägen.Men nu har jag börjat fundera..hur gammal är farbror Gustav?Nå ja...,påven är också gammal!

Anonym sa...

Skönt! Nu är det bara 3 år till nästa val och då kanske du ställer upp? ;)

Anonym sa...

Typiskt att den mera konservative av dom två skulle "vinna" i Österbotten. Såna gånger vill man inte säga att man kommer därifrån. Björkstrand blir nog bra. Han är en slipad kille.

Kalle af sa...

Joanna:
Jag förstår dig.
Som sakupplysning vill jag ändå nämna att församlingarna i Svenskösterbotten är indelade i tre prosterier, Pedersöre, Korsholm och Närpes, som är betydligt större än de kommuner de har namn efter.

Izusoch Sandra:
Amen!

Gudrun:
Det får man ibland. Hoppas att din förnimmelse visar sig vara rätt!

AnkiS:
Tack! Det gläder mig!

Inga-Britt:
Han är född 1941, några veckor _före_ biskop Erik.

Icebell:
Tack för förtroendet. Men det får nog bli stora omställningar innan det sker...

Tomas:
Det blir säkert helt OK.

Anonym sa...

Som emigrerad Österbottning tycker jag inte heller om resultatet av röstningen i Pedersöre prosteri, men vad kan man. Jag är i alla fall glad att Björkstrand vann i det långa loppet, det var ju det viktigaste. Få se vad som händer om några år!

Kalle af sa...

Det blir intressant. Det börjar säkert röra på sig under ytan s.g.s. genast.