Frågespalten VII: Mikael, skärselden och exorcism

Frågespalten igen. Jag fick en fråga av bloggaren Mazz. Något förkortat:
Jag har försökt forska lite i dethär med ärkeängeln Mikael. Hittar dock mycket dåligt med fakta på internet om de olika änglarna. Vem var ärkeängeln Mikael? Är det han som är "the transfer", alltså som förde upp människorna genom skärselden fram till Petrus? Hur mycket vet du om Exorcism? Har du studerat det?
I Bibeln nämns tre ärkeänglar eller änglafurstar: Mikael, Gabriel och Rafael. Deras namn säger något om deras funktion. Rafael betyder "Gud helar", och det gör han i Tobits bok. Gabriel betyder "Gud hör", och han är en viktig budbärare, t.ex. när jungfru Maria får reda på att hon skall bli med barn i början av Lukasevangeliet. Mikaels namn betyder "Vem [är] som Gud?" (naturligtvis med innebörden "Ingen är som Gud"), och han kan räknas som den främsta av ärkeänglarna, eller åtminstone den som oftast nämns i Bibeln: Dan 10:13, 21; 12:1; Judas 1:9; Upp 12:7.
Mikael utmålas på dessa bibelställen som gudsfolkets beskyddare och som den som kämpar mot ondskan i världen, djävulen och hans anhang. Därför förekommer han säkert också i olika exorcist-filmer.
Den katolska skärseldsläran känner jag inte så väl till i detalj. Luther höll ju hårt på att all kristen lära skulle vara grundad på Bibelns kanoniska böcker, och skärselden förekommer endast i en av de apokryfiska böckerna (Andra Mackabeerboken, vill jag minnas). Därför förekommer skärselden inte i lutherska sammanhang, och jag stöter rätt sällan på den. Jag känner inte till det här om Mikael som ”the transfer”, så jag kan inte säga något säkert. Det är ju dock logiskt att tänka sig att den som kämpar mot ondskan i världen också skulle vara den som leder genom straffet till saligheten. Men jag vet alltså inte.
Exorcism känner jag bara till så där allmänt. Jag har inte studerat det direkt. Det är ingenting som har förstahandsvärde hos oss - de lutherska präster som sysslar med sådant placerar sig nog därmed ute i periferin. Förbön håller vi nog på med, men det innebär att lämna allt i Guds hand, utan att behöva studera någon detaljerad demonologi. På samma sätt kan vi be för sjuka utan att studera medicin. Om det finns orsak till det, lämnar vi sedan dem som vi har bett för i sjukvårdens händer, så Gud kan använda den som medel när han helar de sjuka.

Uppdatering: Ett slags exorcism används faktiskt i vissa lutherska kyrkor i samband med dopet. I Danmark används t.ex. följande formulering: N.N. Forsager du Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen? - Ja! Motsvarande har förekommit också hos oss i svunna tider. Tekniskt sett är också detta en exorcism, fast betydligt mindre dramatisk än filmerna vill göra gällande...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Kalle! Intressant läsning!! Jo jag har förstått att det i första hand är den katolska kyrkan som använder sig av exorcism, och de har ju folk som utövar dylikt än i dag. Ditt svar var bra, men nu blev jag ju bara mer nyfiken :) Bara en fråga till..:) Är ärkeängeln Mikael den ängel som nämns på Mikaelidagen- barnen och änglarnas dag?

Kalle af sa...

Jepp, just han. Numera är det bara Änglarnas dag.

Anonym sa...

Får du tag på dagens vbl? Hittar inte den text på nätet som jag skulle vilja att du kommenterar. Intervju med biskop Erik Vikström. Han pratar om att han haft en tuff match att kämpa efter kvinnoprästbeslutet 1986: "Kampen har inte gällt personer utan en märklig urkraft som opererat inne i vår krets. ... Det har varit som att hålla en kraftig oxe vid hornen, som ryckt och slitit åt än det ena, än det andra hållet." Märkligt ordval?

Kalle af sa...

Hmm... Det låter onekligen lite speciellt, fast det är helt klart att han har haft en besvärlig sits. Jag avundas honom inte.

Men jag vill inte kommentera dess närmare utan att ha läst hela intervjun. Besvärligt om den inte finns på nätet. Kanske jag hittar den på biblioteket - eller kan du kanske stå till tjänst?

Anonym sa...

Om du inte har fått tag på den tills måndag faxar jag den åt dig då.

Kalle af sa...

Bra. Tack.

Anonym sa...

Jo precis detdär läste jag på nätet igår, att det i samband med dopet kan bes för barnen på likande sätt. I sverige använder man på vissa orter dessa ord "Befria NN från mörkrets makt", och detta menar vissa är ett tecken på att viss exorcism fortfarande finns kvar inom Svenska kyrkan...

http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=185

Anonym sa...

Den kristna kyrkan har allt sedan urkyrkans tid haft en exorcism inför dopet. I samband med en del lärourevisioner under 18- och 1900-talen har en del protestanter tagit bort den, men i grunden är det en allmänkristen praxis. Vi ortodoxa håller givetvis fast vid den.

Så sent som i förra veckan fick jag, som gudfar åt en liten nyfödd pojke vid namn Johan, avsvärja mig satan samt blåsa och spotta på honom. En del icke-ortodoxa tar anstöt av detta, och det tycker jag är konstigt. Nog är ondskan i världen en realitet, och att det inte bara finns en personlig Gud utan också en personlig djävul är något alla får erfara som tar sin andliga kamp på allvar. Exorcismen är i det perspektivet något självklart.

Exorcism vid dopet förekommer således också i Finlands andra statskyrka, vilket jag utgår från att du känner till.

Kalle af sa...

L8, jag fick ett tips om att det inte skulle vara en intervju, utan biskopens inledningsanförande på kyrkodagarna. Det finns som audiofil på http://www.kcsa.fi/kyrkodagar/ - är det samma som du menar?