Borgå i Pedersöre

Under de senaste dagarna har bloggandet varit satt på undantag, för jag har flängt som ett torrt skinn till Borgås grannstäder Helsingfors och Tallinn. Nu är jag lite trött…
Om någon vecka förrättar biskop Erik sin avskedsgudstjänst i Pedersöre kyrka. Domkyrkan står ju inte till buds, så han måste välja en annan, och då är Pedersöre inget dåligt val. Kyrkan är fin, och biskopen var kyrkoherde där när han valdes till biskop då för flera decennier sedan, medan jag själv ännu gick i högstadiet.
Det som jag (och andra) har förvånat mig över är att Borgå svenska domkyrkoförsamlings samtliga musiker och körer har kommenderats att medverka i gudstjänsten. Jag har inte exakt koll på vilket avståndet mellan Borgå och Pedersöre är, men det skall vara i storleksordningen 500 km.
Denna kommendering är anmärkningsvärd på flera sätt.
Visserligen håller musiklivet i Borgå en mycket hög kvalitet, men nog kan de sin sak i norra Österbotten också. Signalen är ju ändå den motsatta.
Gudstjänstlivet och förrättningarna i Borgå blir satta på undantag. Våra musiker är ju inte stiftets, utan församlingens musiker, som har ett primärt ansvar för den egna församlingen. Nu måste vi hanka oss fram med vikarier, och det är inte samma sak (även om vikarierna nog är duktiga).
En enda motivering till detta förfaringssätt har jag hört, och det är att biskopen vill ha med sig dem som han har haft mest samarbete med. Men för det första är han ju biskop för hela stiftet, också för Pedersöre, och för det andra har han haft åtminstone lika mycket samarbete med oss präster i Borgå som med musikerna. Argumentet haltar.
Jag blev tillfrågad om jag kommer att blogga om mitt arbete om jag får en viss ny tjänst. Det har jag inte gjort och det kommer jag inte att göra. Det som jag nu har tagit upp är inte en angelägenhet endast för domkyrkoförsamlingen, utan för hela stiftet.
Det får inte gå till på detta sätt. Om inte annat, så ser det fult ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi som just hann börja fundera på om frugan har kommenderat dig bort från bloggen :)

Det blir saftiga reseräkningar för den gudtjänsten men kyrkan är väl rik sägs det och det är ju för ett väldigt gott ändamål, eller hur??

Kalle af sa...

Om kyrkan är rik beror på hur man definierar rikedom - stor egendom eller stora realiserbara tillgångar. Men er poäng är bra - det kunde finnas bättre ändamål att använda pengar på.

Anonym sa...

Jag håller med dig, det är verkligen att nedvärdera våra lokala förmågor. Som tack vare Musikhuset och de rika folkmusik- och körtraditionerna här i norra Österbotten är i en klass för sig. Dålig stil.

Anonym sa...

Jag måste säga att jag instämmer helt i din kommentar om musiken.Antagligen har beslutet sprungit ur opraktiskhet som hindrat vederbörande från att tänka klart. Biskopen är ju bekant med båda orterna och torde veta att musiklivet i Jakobstad är ovanligt livligt. Livligare än i Borgå, vill jag påstå. I östra Nyland kan det ibland vara skäl att släpa med sig egna musikanter, resursena där är små åtminstone materiellt sett för att få ordentlig musik till stånd, men inte här uppe i Pedersöre-trakten.