Om civilstånden, del 2: Skilsmässa

I det förra inlägget om civilstånd skrev jag om vigseln. Den är en skyddsmekanism som vill skydda både äktenskapet och de existerande och kommande barnen – och allt som kan göras för att skydda dem är gott och bör göras, det tror jag de flesta håller med mig om. Att den kyrkliga vigseln dessutom är omgiven av förbön och välsignelse gör ju inte heller saken sämre.
Men skilsmässostatistiken visar tyvärr, att alltför många äktenskap i vårt land och i hela västvärlden slutar i skilsmässa, fastän de är ämnade att vara livet ut. Vad detta beror på är svårt att säga. Också här finns det säkert en mängd orsaker. Eventuellt spelar här in faktorer som att parterna inte har varit villiga att arbeta tillräckligt hårt på sitt förhållande eller att man redan vid vigseln höll en mental bakdörr öppen – i stilen ”om det här inte fungerar, så kan man ju alltid ta ut skilsmässa”.
Om det krisar till sig i äktenskapet skall man inte vara för stolt för att söka hjälp. Bl.a. kyrkan står till tjänst med olika former av par- eller familjeterapi som leds av professionella terapeuter – och som dessutom är avgiftsfri. Ta kontakt med församlingen så kan vi skaffa fram mera info åt er.
Men om det nu har gått så olyckligt att ens äktenskap har kraschat – är man då en dålig människa, en förlorare, en större syndare än alla andra? Nej – nej. Livet är inte svartvitt. Vi misslyckas alla på olika sätt. Det att jag lyckas på ett område där du misslyckas ger inte mig rätt att se ner på dig, för du lyckas säkert med något som jag i min tur misslyckas med. Vi sitter alla i samma båt. Det betyder inte att vi skall sträva till att misslyckas, men om vi misslyckas, så är vi varken de första eller de sista. ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne,” säger Jesus till dem som anklagar äktenskapsbryterskan (Jh 8:7).
Vad kan man då göra? Ett misslyckande på det äktenskapliga planet kan leda till sorg, hat eller bitterhet, och då bör man arbeta med dessa känslor, kanske med hjälp av någon utomstående. Det kan också vara bra att granska vad som gick snett innan man ger sig in i ett nytt förhållande, så att inte de gamla felen upprepas.
Dessutom kan den som vet med sig att den har handlat orätt komma till t.ex. en präst, bekänna sin synd för Gud och ta emot hans förlåtelse, som prästen förkunnar. Detta kallas för bikt, och kan vara en enorm kraftkälla, som tyvärr alltför få har upptäckt. Om vi själva kan lära oss att ta emot förlåtelse för det som vi har misslyckats med, har vi dessutom mycket lättare för att förlåta andra. Och också det kan vara mycket viktigt efter en skilsmässa. Utan förlåtelse på olika plan, står vi bara och stampar på stället. Vi har fastnat i skilsmässan, i stället för att kunna gå vidare med våra liv.
Hur är då det där med att gifta om sig efter en skilsmässa? Jag vill citera Katekesens kommentar till det sjätte budet: Det är ansvarsfullt och allvarligt att besluta sig för att ingå nytt äktenskap. De som träder fram inför Gud och människor i ett sådant syfte gör det därför att de vill leva i ömsesidig trohet, men också i övertygelsen om att de behöver både nåd och förlåtelse.
Det sista inlägget om civilstånd behandlar de ogifta.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hur skulle du råda i ett moraliskt dilemma som det jag hamnade i? Jag blev gravid trots att jag åt p-piller med en man som jag visste att jag inte ville dela mitt liv med. JAg gick till hvc för att få remiss för en abort, men råkade ut för en kristen läkare som vägrade remittera mig såvida jag inte berättade för pappan om graviditeten. Jag tyckte det var min sak, han var 11 år äldre och jag hade på känn att han gärna kunde tänka sig barn. Jo, det gjorde han och försäkrade på heder och samvete att han skulle ta sin del av ansvaret och alltihop. Jag lät mig alltså övertalas även om jag innerst inne visste att det där förhållandet inte skulle komma att hålla, speciellt inte med barn inblandade. Och det blev precis som jag befarade. Han fortsatte leva sitt liv som om ingenting hänt efter den första nyhetens behag-månaden. HAde vi inte fått barn ihop hade vårt förhållande strandat mycket snabbt tror jag, men nu höll vi ihop genom en graviditet till och i totalt sju år innan det helt enkelt inte gick längre. Men, frågan är alltså, hur skulle du råda i en sådan situation som jag var i då när jag blev gravid första gången? Göra abort eller föda ett barn till ett förhållande som man faktiskt vet inte kommer att kunna hålla?

Kalle af sa...

Det är en god fråga. Eftersom den inte är akut, kommer jag med ett svar i "Frågespalten" bara jag låter det mogna lite.

Anonym sa...

Skilsmässor är tråkiga, det är inte nåt jag förespråkar. Men ibland kan det vara det bästa av två onda ting. Om ingen eller inte den ena vill försonas, eller om den ena blir utsatt för svår misshandel, psykiskt el fysiskt. Jag tror också att "förr i världen" höll man ihop av bara farten, hur det än var. Det var en allmän skam att skiljas, och det skulle se bra ut på ytan.

Kalle af sa...

Just så tänker jag också - det mindre dåliga av två onda ting. Bra blir skilsmässan ju aldrig.

Anonym sa...

En skilsmässa behöver inte vara ett misslyckande eller en dålig sak. Tvärtom. Och man kan behålla vänskapen, om man vill. Allt hänger på viljan.. Allas liv är olika.

Kalle af sa...

Hmmnåja... Det beror på vad man väljer som utgångspunkt. Om man jämför skilsmässa efter ett "dåligt" äktenskap med icke-skilsmässa, kan skilsmässan naturligtvis vara bra. Men om man som jag utgår från äktenskapets ingående och från att man satsar på att få äktenskapet att fungera, är både skilsmässan och ett icke-fungerande äktenskap misslyckanden.

Men jag är på inget sätt ute efter att fördöma någon! Som du säger, är allas liv olika.

Anonym sa...

Jag tror man måste omvärdera litet vad misslyckande är! Det är mycket hårda ord till en människas själ, att använda ordet misslyckad! Oberoende om man säger att man inte fördömer någon. Det blir lätt ett von oben-perspektiv..Här har kyrkan och många andra, kanske svårt att förstå vidden av en människas UTVECKLING.. Som sagt. Vi är alla olika.

Anonym sa...

Anne, här är en sång till dig: http://youtube.com/watch?v=J0o2gzRSBsc

Kalle af sa...

Guni:
Fördömanden och von Oben -perspektiv är motbjudande! Jag ska noggrant granska det som jag har sagt och gjort, för att kolla om jag har gjort mig skyldig till något sådant. Om så är, kan jag bara beklaga och be om ursäkt.

Anonym sa...

Nå, för min del behövs inga ursäkter. Jag hör till maskrosorna som tål och står..Min kommentar var nog mer menad som en liten kommentar bara.. Ville nu uppmärksamma att endel kan vara jättekänsliga för ordet misslyckande.. och andra är nu int alls..:-)För att inte tala om alla som står mitt emellan och byter fot.