Gud eller gud?

På senare tid har jag allt oftare observerat att journalister och andra skriver "gud" med liten bokstav när de menar kristendomens Gud. Jag vet inte om de täta observationerna beror på att jag har märkt problemet eller om det faktiskt har blivit mer frekvent, men så är det i alla fall.
Det finns nämligen en skillnad. En gud (med liten bokstav) är ett substantiv som betecknar en övernaturlig varelse som tillbes av någon eller några. Exempel på gudar är Jupiter, Shiva, Oden och Gud.
Gud (med stor bokstav) är ett egennamn som betecknar kristendomens och vissa andra religioners gud. Att stava hans namn med liten bokstav är minst sagt inkorrekt.
Jag heter Karl och är en karl, men om någon skriver mitt namn med liten bokstav, tar jag nog illa upp. Det är bara e.e.cummings och några andra (kufar) som stavar sina namn med liten bokstav.
Att stava Gud med liten bokstav är alltså inkorrekt och nedsättande. Om detta sker av okunskap, bör det korrigeras, om det sker av förakt (vilket jag misstänker ibland är fallet) bör det beivras!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Kalle,jag håller med dej till 110%. Stora G ska det va!

Anonym sa...

Bra att du redde ut det här. Har funderat själv på hur det ska vara, när är det korrekt att skriva gud eller Gud. Jag har garanterat skrivit fel många gånger. Till mitt och mina kollegers försvar måste jag säga att det inte alltid är enkelt att veta i vilken bemärkelse folk använder ordet. Vilket iofs inte är orsak att låta bli att ta reda på.

Anonym sa...

Tack för den informationen! Skriver själv alltid med stora G, men jag har inte haft på det klara om man också kan skriva med liten g. Det var en elev som funderade kring detta här på teologiska i Åbo och till svar fick vi bara något otydligt flummande. Men alltså, stora G fortsätter jag med då.

Anonym sa...

Håller helt med! Och jag fortsätter att läsa din blogg. Har just läst om förföljelserna av de första kristna, som förberedelse för lektion i morgon. Har mycket att lära själv (åtminstone att repetera). Intressant är det, men ack så svårt då eleverna frågar om tron!

Anonym sa...

Då man blir kallad kuf, borde det beivras?

Kalle af sa...

Om det stavas med liten bokstav! :-)
Seriously, om det inte stämmer och är förnedrande eller förolämpande, så visst... Frågan känns ju nog ändå en smula lösryckt ur sitt sammanhang.

Anonym sa...

Man lärde sig i lågstadiet att Gud skall skrivas med stort G. Undrar över en sak dock; hur stavas man djävulen/Djävulen?

En studiekompis skrev en fackuppsats om hårdrock och djävulsdyrkan. Han skrev djävulen med stort D och hade också problem med hur han skulle stava Gud (han var troende för överigt...). Professorn tyckte båda skulle vara med stor bokstav. Vad tycker du?

Anonym sa...

jup, behagade skämta.. vet inte om det stämmer, men inte känns det åtminstone förolämpande :o)

Kalle af sa...

Icebell:
Hmm... Inte helt säker. Jag upplever att djävulen inte är ett egennamn, utan en "artbestämning". Egennamnet skulle vara Satan, Lucifer, Beelsebul eller någon annan liknande variant. Jag skulle alltså stava djävulen med liten begynnelsebokstav. Men jag kan tänka mig argument också åt andra hållet.

Anonym sa...

Så tänker jag också. Tror min kära far lärt mig det någon gång i tiden.