Specialgudstjänst idag

En del kommentatorer verkar ha åsikten att regnbågsgudstjänster är förkastliga, eftersom man inte borde arrangera specialgudstjänster för olika intressegrupper. De borde i stället komma till den gemensamma högmässan, dit alla är välkomna.
Kanske det.
Om så väl vore.
Saken är ju nämligen den att regnbågsfolket - speciellt dess icke-heterosexuella medlemmar - implicit kan vara utfrusna också ur en gemenskap som de officiellt är välkomna till. Heteronormativiteten går djupt i kyrkfolkets (och andras) omedvetna attityder.
Orsaken till att jag skriver detta är att vi i Borgå faktiskt firade en specialgudstjänst idag.
Idag är det nämligen Nationella veterandagen (vilket är orsaken till all flaggning, om det var någon som undrade). Därför ordnade församlingarna i Borgå en tvåspråkig veterangudstjänst i Lilla kyrkan - där jag höll den svenskspråkiga predikan - följd av kransnedläggning vid hjältegravarna och fest på finska yrkesskolan.
Var det orätt av oss att hedra veteranerna på detta sätt? De kunde ju komma till kyrkan på söndag - och många av dem gör det också...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Kalle! Det var en riktigt fin predikan du höll i Lilla kyrkan i Borgå i går. Tack för den! När jag själv har varit krigsinvalidernas brödra- och förtroendepräst här i Vasa distrikt sedan år 1989, skulle jag kanske mera ingående ha våga relatera söndagens tema till de berättelser jag läst/hört av veteranerna själva (säkert har du gjort det också), t.ex. att vara/följa en plutonchef, gruppchef, att vara med i en spaningspatrull som ledare eller deltagare. Jag har just läst Harry Järvs nya bok: Oavgjort i två krig. Psaltarpsalmen 23 var också väl vald, "du bereder mig ett bord i mina fienders åsyn"; ofta var under krigsåren nattvardsfirandet ute vid fronten i fältförhållanden nästan ordagrant att göra det i fiendens åsyn! Osv. Det är bra att vi inom kyrkan ordnar dylika gudstjänster för veteranerna 27.4., på de stupades dag, självständighetsdagen, andliga dagar, sommarfester m.m. Så länge vi ännu har veteranerna och krigsinvaliderna och krigsänkorna och lottorna mitt ibland oss, deras medelålder nu redan är 85 år!

Anonym sa...

Kalle, förstås är dessa människor emot specialgudstjänster för krigsveteraner.