Förars är bitter

I dagens nummer av Kyrkpressen (16/07, 19.4.07) vädrar Joakim Förars i en insändare sin bitterhet över att Tomas Ray och jag blev frikända av domkapitlet, trots att vi ju hade blivit anmälda av Förars. Förstår dk inte att Förars har rätt?
Dk nedlåter sig inte att besvara de frågor som jag ställde i min anmälan och låtsas inte om de fakta jag påtalat. [...]
Dk nonchalerar sina plikter genom att låta präster förkunna irrlära och inte bry sig om att behandla en ansökan allvarligt. Att man inte ens försöker ge sken av kompetens tyder på ett tvångsmässigt betjänande av tidsandan, det som Benedictus XVI kallat "ordets och själens prostitution", snarare än teologisk övertygelse.
Jaha. Eftersom Förars inte riktar detta mot mig annat än indirekt, tänker jag inte ens försöka få rätsida på det; han får själv stå för det han skriver.
En liten reflektion bara. Jag tycker det är intressant hur de mest "evangeliska" (läs konservativa) allt som oftast hänvisar till påven för att få stöd för sina åsikter. Detta gäller inte bara Förars. Tydligen har det gått så att den "fundamentalism" som förenar dem har blivit viktigare än de lärofrågor som skiljer. Eller?
Tidningen har inte ännu kommit på nätet som pdf-version, men när den gör det, finns den här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förars och hans gelikar är väl bittra mest för jämnan... mest dåligt mår de antagligen själva. Om det är till nån tröst.

Kalle af sa...

Nå... inte egentligen. Men det är deras problem, inte mitt.

Anonym sa...

Kanske det börjar vara dags för Förars et al att konvertera? Till katolicismen då eftersom det oreras i tid och otid om påvens förträfflighet. Å andra sidan, om det är homohatet som är det viktigaste borde ju islam duga lika bra. Hur ska de ha det? Kan de alls ge ett vettigt svar överhuvudtaget på någonting?

Anonym sa...

Jag kom just på en fråga till dig, kanske inte helt rätt att skriva den här, men i varje fall. Du försvara htb-personers rätt. Hur ser du på bisexuella och deras rättigheter? Om en bisexuell har gift sig, är det då ok med "snedsprång" för att få uppleva sexuell tillfredsställelse med det könet personen inte är gift med? Är det ok att ta in en tredje part i sexlivet? Vad står du för i denna fråga?

Kalle af sa...

I korthet: Homon blir kära i personer av samma kön, heteron i sådana av annat kön och bisexuella i personer oberoende av kön. I inget av dessa fall betyder det att det är OK med många partners, utan den man har förbundit sig med skall man hålla sig till. Bisexualitet handlar om sex lika lite eller lika mycket som heterosexualitet gör det.

Anonym sa...

Naturligtvis handlar bisexualitet lika litet om sex som heterosexualitet gör och lika mycket. Jag har inga föreställningar om att htb-gänget skulle vara sextokiga av något slag, men det är väl ändå ok att prata öppet?

Kalle af sa...

Självklart! Jag menade på inget sätt att ge dig en knäpp eller så, utan bara visa på ett vanligt missförstånd. Förlåt om du blev ledsen!

Anonym sa...

Nej, jag blev inte ledsen. Det är ok. :) Men jag ville klargöra min egen uppfattning. :)