Sandell och Missionsprovinsen

Med anledning av tvisten om användandet av Åggelby gamla kyrka, vilken jag bloggade om igår, lyssnade jag till en intervju som Minna Näsman gjorde med Halvar Sandell och publicerade på pod.fi 12.4.07 under rubriken Väjarna vill inte riskera frälsningen. Ett utdrag från slutändan:
Sandell: Alla vet att manliga kandidater som vägrar samverka med kvinnliga kolleger i [en] gudstjänst inte blir prästvigda idag. Och det är en sak som kontrolleras inför prästvigning. Alltså finns det ett antal manliga kandidater som inte prästvigs. Ius ordinandi, alltså rätten att viga, är nånting som tillkommer kyrkan men är tilldelat biskoparna, och sköter de inte detta, så bibehåller de kristna rättigheten till detta. Det är en rättighet som kan tas ifrån dem [alltså biskoparna]. Det är bekännelseskrifternas entydiga uppfattning. Och situationen är mycket allvarlig och jag finner den påkallad nu.
Näsman: Vad menar du?
Sandell: Det att de kristna, såsom bekännelseskrifterna också lär, själva skall viga präster, eftersom biskoparna inte gör det. Det vet vi.
Detta blir speciellt intressant med tanke på att Sandell har bjudit in två ledande personer inom Missionsprovinsen till samlingen i Åggelby. Detta får mig osökt att ana att det bäddas för att Missionsprovinsen skall prästviga manspräster också i Finland, liksom den gör i Sverige - alternativt att en egen Missionsprovins grundas också hos oss.
I båda fallen leder en privatföretagsamhet av det här slaget till en splittring av kyrkan. Det vore naturligtvis beklagligt, men kunde kanske vara den minst smärtsamma vägen att gå. Jag har bloggat om saken tidigare, t.ex. 18.5.06 och 4.12.06.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner inte till några planer som du spår om. Det jag vet är att kyrkan nog kommer att splittras, delas, åtminstone för min del, den dagen kyrkan går in för att välsigna partnerskap. Jag har brukat säga såhär: "Jag kommer att vara medlem av kyrkan tills jag blir utsparkad." Men det ser nog ut som om jag en vacker dag får svälja mina ord och ta konsekvenserna av kyrkans beslut. Sorgligt.

Kalle af sa...

Du känner inte till sådana planer - men tror du att du skulle bli invigd i dem i detta tidiga skede? Jag undrar helt ärligt, för jag vet inte vilket ditt förhållande är till Sandell och de andra.

Var du förresten med på kvällens samling? Vet du vad som försiggick? Skulle vara intressant...

Anonym sa...

Kirkko elää jossakin vanhassa historiallisessa ajassa. Nyt kun sitä muutetaan, niin sanotusti "vanhoilliset" eivät sitä hyväksy.
Herääkin kysymys miksi kuulun kirrkkoon? Miksi naispappeus sallitaan, eroan sillloin kirkosta.
Jos naispappeutta ei sallita, eroan silloin kirkosta.
Siis herää kysymys mikä on luterialaisen kirkon tulevaisuus? Kannattaako minun enään kuulua siihen. Saanko siitä jotakin materiaa, vai hengellistä sanomaa ja johdatusta.
Tätä minä mietin ja pohdin, en osaa vastata kysymykseen nyt, ehkä tulevaisuudessa kyllä..

Anonym sa...

Det är en mycket bra idé om kvinnopräst- och homohatarna drar konsekvensen av sina egna inställningar och går ur kyrkan och grundar eget. Var och en löper sitt lopp hette det visst?

Anonym sa...

Nej du, jag hör nog inte till de invigdas skara, om det nu finns några. :)) Jag känner inte Halvar Sandell personligen. Jag har inte varit på samlingarna kring Bibelns röda tråd, om det är dem du talar om. Dock är jag vän till din studiekompis, som är ingift i den tidigare kyrkoherdens släkt i samma församling. De finlandssvenska kretsarna är ju ganska små. ;)

Kalle af sa...

Kvack kvack! Du syftar på henne som är dotter till en annan av kyrkoherdarna i Helsingfors? Kvack, minsann! Hälsa henne.

Det var inte Perrets samlingar som jag syftade på, utan den med Missionsprovinsarna på torsdag - den som nämndes i inlägget.

Anonym sa...

Precis! :) Jo, jag ska hälsa! :)

Anonym sa...

Hon tackade för hälsningen, träffade henne idag. :)