Biverkningar, någon?

Jag har dragits med en häftig vårförkylning de senaste dagarna - ja, det blir snart en vecka. På fredag fick jag hoppa över minnesstunden (och borde egentligen ha hoppat över jordfästningen också, men det gick nu inte). Den predikan som jag redan hade skrivit till söndagen kunde jag inte hålla, för jag tappade rösten i lördags. Först nu på måndag börjar den delvis återvända. Tack till kollega Kaj, som hoppade in med kort varsel i söndags!
Inte skoj. Ont i halsen, slemhosta, snuva, huvudvärk, svindelattacker - men ingen feber. Samt något som jag inte tror att jag har råkat ut för förr.
Jag har naturligtvis försökt kurera mig på olika sätt. Finrexin, Strepsils och Codetabs har varit mina favoritkarameller under den senaste tiden. Men något av dessa preparat misstänker jag har gett mig en biverkning som är olistad på bipacksedeln. Jag har nämligen haft utslag. De liknar insektbett och kliar infernaliskt, men går om på någon timme, bara för att uppenbara sig någon annanstans på kroppen.
Har någon annan stött på motsvarande? I princip är det förstås möjligt att insekter producerar insektbettsliknande utslag, men nog borde ju andra i hushållet också observera något om bitande insekter har invaderat oss.
Själv misstänker jag att jag har blivit allergisk för Codetabs. Jag har använt dem förr, eftersom de är rätt effektiva mot hosta, och då inte observerat några biverkningar. Men kanske sådana kan utvecklas? Och nu när jag fick en annan hostmedicin, försvann också utslagen.
Vet någon mera om saken?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kalle! Jag är också överkänslig mot kodein som finns t.ex. i Codesan. Men jag reagerar inte med utslag utan med att bli helt svag och svimfärdig. När jag gick till doktorn och klagade över symptomen sa han: mutta hyvä rouva, tämähän on opiaatti. Har inte rört nånting med kodein sen dess ?

Marika sa...

Det ser inte ut som om du sprungit in i en hög med nässlor? Så ser mina utslag ut om jag äter medicin som jag är allergisk mot.

Hoppas du snart är frisk igen så att du inte behöver stå över fler smörgåskakor.

Anonym sa...

Varifrån tog jag Codesan? Kanske det finns nåt sånt också, menade Codetabs. Sjävl åt jag alltså Panacod, som är en värkmedicin som lämpar sig för folk som pga magkrämpor inte tål ibuprofen.

Anonym sa...

Lugn, bara lugn, Kalle! En person i vår familj fick en gång oförklarliga utslag av något så trivialt som disperin. Många prickar, på ben och rygg och armar. Och de kliade. Så nog är det säkert möjligt att få det av codetabs också. Eller finrexin. Eller Finrexin, Strepsils och Codetabs.

För övrigt verkar vårförkylningarna vara ihärdiga. Länge har min man varit hes och hostig, och det vill bara inte gå om.

Jag tror också att allergisymptom kan utvecklas med tiden. Tyvärr. De kan också gå om. Vi hoppas på det. Mest hoppas jag att du (och min man) snart blir frisk!

Anonym sa...

Det är ju förstås så dags att rekommendera förebyggande åtgärder i stället för botande mediciner då flunssan ren slagit till, men med tanke på framtiden...

Det är nog mycket vanligt att starka mediciner för en del mänskor kan förorsaka t.o.m. mycket tråkiga biverkningar. Biverkningar är däremot mycket sällsynta om man med måtta kontinuerligt försöker hålla sin motståndskraft stark genom ett dagligt intag av C-vitamin, multivitaminpreparat och multi-B-vitaminpreparat. Jag känner många (utöver mig själv) som gör så och praktiskt taget aldrig blir förkylda. Det enda som man speciellt skall passa upp med är att inte överdosera fettlösliga vitaminer.

Det kostar förstås en del men om man väljer ekonomiförpackning (200 tabletter) blir det inte så dyrt då i de flesta fall utgifter för läkare och starkare läkemedel minskar kraftigt.

Anonym sa...

De symptom du beskrivit låter som akut urticaria, dvs. nässelfeber; ett mycket vanligt symptom på en allergisk reaktion, i ditt fall högst troligen mot hostmedicinen. Akut urticaria kommer plötsligt i form av kliande, röda utslag. En fläck brukar vara synlig några timmar, men flera dyker upp emedan de tidigare försvinner. Antihistaminer (t.ex. zyrtec och zyxal) hjälper mot kliandet, men det viktiga är att du får reda på vad det är som utlöser reaktionen. Hostmedicinen är nog högst sannolikt den skyldige. Krya på dig och hoppas detta svar hjälper!

H: En som kämpat både länge och väl mot urticaria av kroniskt slag

Kalle af sa...

Tack för det, Olympias! Jag ska kolla upp det där med urticaria!

Anonym sa...

Inte direkt beträffande just de mediciner du har tagit, men över lag kan såna där utslag nog vara ett tecken på en allergisk reaktion, fastän allergiska utslag mera brukar påminna om när man har bränt sig på brännässlor än om man har blivit biten av insekter. Kodeinet som finns i Codetabs brukar främst ge magbesvär åt den som inte tål det, men i Finrexin finns acetylsalicylsyra, samma som i Aspirin, och det är ganska vanligt att man är allergisk mot detta och att allergin visar sig i form av utslag eller andnöd. Men det är naturligtvis inte omöjligt att du är allergisk mot någon beståndsdel i Codetabs heller. Man kan i princip bli allergisk mot vad som helst. Det kan vara skäl att vara försiktig med de där medicinerna i fortsättningen, för en allergi kan lätt förvärras och leda till andnöd eller i värsta fall anafylaktisk chock. Sen är det faktiskt så också att vissa förkylningsvirus också kan ge utslag, så det är väldigt svårt att säga vad dina utslag egentligen berodde på.