Intelligensbefriad, icke-kristen djävulsdyrkare

Här är några axplock från kommentarerna till inläggen på Kyrkpressens blogg (som jag hänvisade till igår). Detta är bara sådana som jag personligen har fått; också andra har förärats sådana.
  • När sanningen kommer fram, då går liberalerna hem. - Gammalt kyrkligt visdomsord. Sven-Olav Back 9.3.07
  • [...] K.af H:s misshandling av Bibeln såsom inte heller över den mannens hela HBT-spektakel. Halvar Sandell 13.3.07
  • [...] det kan bli vetenskap av detta också: "Nonsense is nonsense. But the history of nonsense is science." Sven-Olav Back 13.3.07
  • Denna HBT-doktrin kan inte ges något rum i en kristen kyrka. Att sekten Svenska kyrkan har detta nu uttryckligt, ändrar ju inte på något i det hänseendet. Att vissa ämbetsbärare avslöjar sig eller påminner om sin onda proveniens är bra så att de kristna vet vilka de skall ta avstånd ifrån. Halvar Sandell 17.3.07
  • Med full övertygelse förkastar jag det som Ytterberg, af Hällström och Byskata står för här ovan. Deras hållning är icke kristen. Sven-Olav Back 18.3.07
  • Naturligtvis är det fullt tillåtet att ha annan åsikt än jag - men att tala om min onda proveniens (alltså att jag härstammar från djävulen) och påstå att min hållning - att visa kärlek och acceptans mot en utstött grupp i samhället - skulle vara icke-kristen tycker jag nog är grovt.
    Och detta från ämbetsbröders mun! Borde bloggmoderatorerna inte ingripa småningom?

    11 kommentarer:

    Anonym sa...

    Jag tycker i och för sig illa om bloggmaneret med yess!, ja!, 100%!, styrkekram! mm., men den här gången är det på sin plats.

    Också om jag har nångång har haft ett litet behov av att kasta någon liten kvist i ditt hbt-hjul, tycker jag att du har alldeles rätt. Det finns ingenting mera fult och sårande än att sticka sin kniv i en annan kristens tros innersta kärna och vrida om, vilket framför allt den ena av dessa teologins Bill och Bull så gärna gör.

    Du har min fulla sympati för de gånger exempel som de här ovan har känts illa.

    Anonym sa...

    Pga. såna som dina belackare skrev jag ut mig från kyrkan anno dazumal. Håll lågan brinnande, den behövs!

    Anonym sa...

    "När sanningen kommer fram, då går liberalerna hem. - Gammalt kyrkligt visdomsord."

    Men det beror ju endast och enbart på att liberalerna inte orkar tjäbbla med konserverna som ändå inte lyssnar...

    Marika sa...

    Nu ska jag erkänna något. Det tog lääääänge innan jag förstod att dessa två babblare faktiskt finns på riktigt. Jag var fullt övertygad om att de satt och drev med oss. Tyvärr hade jag fel.

    Men håll ut! Fortsätt kämpa för det du tror på. Men räkna inte med att alla kommer att tycka om det.

    Anonym sa...

    Jehovas vittnen håller oss som är aktiva inom kyrkan som själafiendens hantlangare. Om man frågar dem om man kan be tillsammans sätter de benen på ryggen. Om det nu inte är så som dina bröder i Kristus påstår, varför väcka så stort väsen om det? Falska föreställningar dör förr eller senare. Tiden lär väl visa hur det är, senast på Domens dag, eller hur? Och jag menar ingenting ironiskt med att nämna Domens dag, det är mera ett konstaterande. Även de som påstod att jorden var rund, när man levde i föreställningen, att den var platt, ansågs ha åsikter från avgrunden... Så vems bibelsyn som är hållbar inför Gud klarnar nog senast när alla knän ska böjas inför Jesus Kristus. Vad tror du?

    Kalle af sa...

    Visst har du en poäng. Att jämföra dem med Jehovas vittnen är kanske lite hårt, men... :-)

    Visst borde jag resa mig över sådant. Ändå kommer jag inte ifrån att deras hårda ord känns illa och är (medvetet)förolämpande. Tycker du att det är OK?

    Anonym sa...

    Kalle, du minns säkert att jag inte delar din uppfattning i homosex-frågan. Det var inte min mening att förolämpande jämföra dig eller dina trosbröder med genom att likna dem eller dig med Jehovas vittnen. Om det upplevs som en vulgär jämförelse är jag ledsen - förlåt Själv tycker jag att det är självklart, om man vill gå i spetsen för en fråga som denhär, att man måste vara beredd på att ta stryk. Så är det i politiken, så även i kyrkan. På samma sätt får de (vi) som INTE delar din åsikt vara beredda att ta stryk för det, när de(vi) uttrycker våra åsikter offentligt. Kyrkan debatterar nu. Själv tycker jag att man måste kunna diskutera den här frågan öppet. De som tycker att välsignelse av partnerskap är fel måste få säga sitt och de som tycker att man ska välsigna måste också få säga sitt. Kalle, du har nog ställt dig själv i den här positionen. Åsikterna går så isär i denhär frågan. Ditt läger kommer ändå troligtvis att vinna i långa loppet. Läser man t.ex. David Wilkersons böcker vet man att så kommer det att gå. Jag antar att du inte har så mycket övers för den mannens åsikter, eller hur? Motverkar han kyrkan med sina åsikter? Är hans åsikter från själafienden enligt dig? Hur klassar du honom?
    Vi kan inte döma människor. Gud är vår domare. Men vi måste ta ställning för det (saken) vi tycker är rätt och riktigt och ta avstånd från det vi tycker är förkastligt. Vi måste alltså skilja på sak och person i båda lägren.

    Kalle af sa...

    Jag anser fortfarande att det är skillnad på att påstå att mina åsikter är från djävulen och att påstå att jag är från djävulen. Det förstnämnda är visserligen grovt, men kan ändå ses som ett teologiskt ställningstagande. Det sistnämnda är bara förolämpande - och det var uttryckligen den formuleringen som användes!

    Anonym sa...

    Jag tycker ju också att vi som kristna ska visa kärlek mot våra medmänniskor oberoende om de hör till htb- eller hetero-gänget. Frågan om man kan välsigna partnerskap är en annan. Jag håller själv på att lära mig att leva efter "The learning circle" se, http://www.lifeshapes.com/ När man möter tillfällen som man reagerar på, som man stannar upp inför, lönar det sig att faktiskt också stanna upp, och i bön fråga - Herre, vad vill du lära mig genom detta? Omvändelse behövs ständigt i våra liv (metanoia grek.) betyder observera, reflektera och diskutera. Tro (pistis grek.) betyder planera, redovisa och handla. Så frågan är om vi låter ögonblicken i våra liv, som får oss att stanna upp, leda oss in i inlärning inför Herrens ansikte eller inte. Själv håller jag på att stava på det här. En stor utmaning för undertecknad. Vart vill månne Herren leda dig i denna situation?

    Kalle af sa...

    Ja, du - det funderar också jag ibland på. Men jag har märkt att jag oftast inte ser Guds hand i det som händer förrän i efterskott. Så är det väl också i detta, antar jag.

    Anonym sa...

    Det är ju det som kallas tro, att lita och förtrösta på Herren i varje situation, trots att man inte vet utgången. Herren välsigne dig!