De senaste åren har hatbotten mot homosexuella ökat i Sverige. År 2007 anmäldes 3 500 hatbrott, en ökning med 8 procent jämfört med året innan. På tre år har de ökat med 17 procent, visar Brottsförebyggande rådets (BRÅ) statistik. Av de hatbrotten hade knappt 725, eller 20 procent, homofobiska motiv. Bland hatbrottsanmälningarna förekommer många misshandelsfall och nästan varje år blir någon mördad på grund av sin sexuella läggning. Fjolåret var inget undantag, och trenden håller i sig också i år.
Året slutade tragiskt då en man blev mördad i Solna och en homosexuell man höll på att mista livet i sin egen bostad på Södermalm efter att ha träffat en person via internet. Ett annat mycket grovt mordförsök skedde i maj 2007 då en kvinnlig medarbetare på RFSL-Stockholm höll på att mista livet; en yxbeväpnad man ville med sin yxattack "få samhället att reagera" mot homosexuella. Andra fall finns nämnda i länkarna nedan. Det är klart att situationen i Sverige är bättre än i många andra länder, där man kan bli arresterad, fängslad, torterad eller t.o.m. avrättad för att man är homosexuell. Men att sådant här förekommer i Sverige (som ju i Finland har rykte om sig att vara de homosexuellas förlovade land, för "alla svenskar är homon") gör att jag undrar hur situationen ser ut hos oss. En del mord och misshandlingar har jag stött på i media, men mycken "gay bashing" slinker säkert undan. Vi får återkomma.
Och det vill jag bara ha sagt, att var och en som talar för en diskriminering av en folkgrupp (t.ex. hbt) har ett ansvar för det våld och de hatbrott som denna folkgrupp råkar ut för. Försvaret att "jag inte har talat för våld" duger inte, eftersom man har sänkt tröskeln för våldshandlingar, oberoende av om man har menat det eller inte. Detta gäller också varje kristen som talar om homosexualitet som synd. Basta!
Året slutade tragiskt då en man blev mördad i Solna och en homosexuell man höll på att mista livet i sin egen bostad på Södermalm efter att ha träffat en person via internet. Ett annat mycket grovt mordförsök skedde i maj 2007 då en kvinnlig medarbetare på RFSL-Stockholm höll på att mista livet; en yxbeväpnad man ville med sin yxattack "få samhället att reagera" mot homosexuella. Andra fall finns nämnda i länkarna nedan. Det är klart att situationen i Sverige är bättre än i många andra länder, där man kan bli arresterad, fängslad, torterad eller t.o.m. avrättad för att man är homosexuell. Men att sådant här förekommer i Sverige (som ju i Finland har rykte om sig att vara de homosexuellas förlovade land, för "alla svenskar är homon") gör att jag undrar hur situationen ser ut hos oss. En del mord och misshandlingar har jag stött på i media, men mycken "gay bashing" slinker säkert undan. Vi får återkomma.
Och det vill jag bara ha sagt, att var och en som talar för en diskriminering av en folkgrupp (t.ex. hbt) har ett ansvar för det våld och de hatbrott som denna folkgrupp råkar ut för. Försvaret att "jag inte har talat för våld" duger inte, eftersom man har sänkt tröskeln för våldshandlingar, oberoende av om man har menat det eller inte. Detta gäller också varje kristen som talar om homosexualitet som synd. Basta!
Wikipedia: Gay bashing, Violence against LGBT people
Mördad för sin läggning - Lars Mikaelsson (QX.se 15.2.07)
Mordförsök och misshandel i Stockholm (Antigayretorik 10.12.07)
Hatbrotten ska prioriteras (Sydsvenska Dagbladet 30.6.08)
Hatbrotten mot homosexuella fortsätter öka (QX.se 1.7.08)
The Hate Is All Around Us (Aqurette.com 1.7.08)
Misshandlad (Gaybloggen 8.7.08)
Gaybloggare misshandlad i natt (QX.se 8.7.08)
Misshandel i Stockholm i natt (Antigayretorik 8.7.08)
Knivrån mot två män ses som hatbrott (QX.se 28.7.08)
Attack mot två män efter kyss (Aftonbladet 28.7.08)
"Det går åt fel håll" (Aftonbladet 28.7.08)
Hatbrotten sker mitt i vardagen (Aftonbladet 28.7.08)
Nytt hatbrott i Stockholm (Aftonbladet 30.7.08)
Ännu ett hatbrott i Stockholm (Dagen 30.7.08)
Två hatbrott på väg att helt klaras upp (QX.se 31.7.08)
EuroPride alleged gay bashers denied bail (365 Gay 4.8.08)
8 kommentarer:
"Försvaret att "jag inte har talat för våld" duger inte, eftersom man har sänkt tröskeln för våldshandlingar, oberoende av om man har menat det eller inte. Detta gäller också varje kristen som talar om homosexualitet som synd. Basta!"
Nej! Man sänker inte någon tröskel för våldshandlingar om man säger att något är en synd. Det här är skamligt som du skriver.
Så Jesus var för våld när Han sa att äktenskaps bryterskan hade syndat och samtidigt sa att den utan synd skulle kasta första stenen? Hur kan man sjunka så lågt som du gör i detta inlägg och demonisera Jesus och kristna som vill följa Honom till att vara godkännande av våld mot syndare? Dom personer som hatar homosexuella gör sådana hemsheter som att misshandla dom och mörda dom, inte kristna som kallar dom syndare.
Homosex är synd och kommer alltid att vara synd, i alla fall så länge som folk fortfarande kan läsa.
Tony får stå för vad han skriver; jag står för mina åsikter.
Ok, då får du stå för att Jesus förordar våld mot syndare. Tragiskt.
Du lägger ord i min mun. Men det får du som sagt stå för. Debatt på den här nivån är knappast fruktbar.
Förlåt, jag antog att du menade det när du skrev att en som kallar någon syndare, sänkt tröskeln för våldshandlingar.
Jag vet inte vad du menar då.
Din tolkning är korrekt. Det är precis det jag menar.
Men det betyder inte att man aktivt måste förorda våld för att vara ansvarig för det våld som uppstår. Det räcker med att peka ut en folkgrupp - judar, svarta, homosexuella, för att nämna några historiska exempel - för att vara ansvarig för den ideologiska grund som våldsverkarna står på. Och därmed för det våld som de utövar.
Diskussioner blir så tråkiga när någon lägger ord i en annans mun och sedan säger till den andra att försvara de ditlagda orden.
Diskussioner blir så tråkiga när någon går in för att missförstå eller övertolka vad den andra säger.
Det är ju riktigt som Kalle säger att man har ansvar för hur man talar om olika saker, det får konsekvenser som man inte själv kan överblicka. Visst sänks tröskeln för våldshandlingar mot homosexuella om allt fler talar om homosexualitet som en synd eller som något som är sjukt, dåligt, brottsligt, fel.
Egentligen har vi facit.
Massutrotning av folk har föregåtts av hur dessa folk har framställts i språk och attityder, i hur man talar om dem. Språket påverkar attityder, attityder befästs genom språket.
ja, jag vill väl egentligen bara säga:
Jag håller med dig Kalle.
Först sänkte man tröskeln för våldshandlingar men nu är man till och med ansvarig för en ideologisk grund som våldsverkare står för? Läser jag dig rätt nu?
Nej, jag, eller tex Jesus, som säger att någon handling är en synd är inte ansvarig för den ideologiska grund som våldsverkarna står på.
Den ideologiska grund som jag står för är den Jesus står för, ickevåld, precis som Jesus visat.
Susie, jag håller med dig i ditt resonemang förutom att jag lagt ord i Karls mun, det var en logisk tanke, Jesus säger till syndare att ändra sig. Missförstå och övertolka hade jag inte gjort om jag förstått Karl rätt när han säger att min tolkning är korrekt.
Men det du pekar på har alltid haft med en våldsanspegling med på tapeten. Om man inte har det så är det inte så att det blir våld av att säga att något är synd, särskilt med tanke på om man påpekar att nåden är det viktigaste att visa och att våld inte är acceptabelt om man ska följa Jesus.
Spelar man på våld, att slå ner någon grupp människor behöver inte ordet synd vara närvarande för att det ska gå galet.
Skicka en kommentar