Präster på Pride-marsch

Jag deltog idag i Pride-marschen i Helsingfors. Gemenskapsrörelsen hade en avdelning sist i ledet. Förutom en mängd lekmän var vi tio präster, av vilka hela fyra från Borgå stift: Kaj Andersson, Monica Heikel-Nyberg, Heidi Jäntti och jag. Det betyder alltså att Borgå stift var representerat över all proportion i förhållande till stiftets storlek och dess konservativitet. Which was nice.
Det var länge sedan jag deltog i ett demonstrationståg. Vädret var fint: solen sken från en närmast molnfri himmel, temperaturen låg kring 20 grader och det blåste svalkande. Fantastiskt! Vi marscherade och sjöng och stämningen var utmärkt, och folk stod och betraktade oss glatt längs marschrutten genom centrum till Brunnsparken.
Sedan råkade vi ut för en motdemonstration. Vid Olympiakajen nära slutmålet stod en grupp människor som höll en banderoll om att Jesus fördömer homosexualiteten och delade ut traktater “i Jesu namn”. Pingstvänner, kanske? När de såg oss präster gå där (vi var ju alla i prästskjorta, förstås) blev de först chockade och så närmast rabiata - de ropade argument och slagord och hötte med nävar och biblar i högsta hugg. Ingen av oss gick till motangrepp eller lät sig provoceras - vi bara sjöng vidare en regnbågssång på melodin till O hur härligt att få vandra. Jag var lite stolt över oss!
När jag senare tittade på den traktat som jag fick var det samma gamla skåpmat som det gällde. 3Mos 20:13, 1Kor 6:9, Matt 5:17 och 1Joh 1:9. "Omvänd dig från din homosexualitet och gör bättring," alltså, vilket för mig som hetero kändes en smula malplacerat. Teol.dr., professor Martti Nissinen, som bar en av våra banderoller, konstaterade att det var närmast lönlöst att försöka argumentera med personer av det slaget. Ingen kommer att övertyga den andra, och argumenten blir slagord som bara sårar. Så rätt, så rätt. Han torde veta, eftersom han har forskat i just homosexualitet och homoerotik i Bibeln, och antagligen fått utstå både det ena och det andra från sådana kretsar.
Uppdatering: Motdemonstrationen torde verkligen ha varit pingstbaserad. Så åtminstone enligt uppgifter från ranneliike.net (diskussionsinläggen nr 86, 87 och 89), där man anger att NetMission och Operaatio Joosua skulle ha varit i farten. NetMission har redan tidigare gjort sig känt som en ytterst heteronormativ antibög-firma, så det är inte omöjligt. Jag har ändå inte lyckats verifiera påståendet.
I Brunnsparken firades sedan en utomhusfest, men jag hann tyvärr inte stanna, för jag måste tillbaka till Borgå för att viga ett (hetero)par.
Uppdatering: Massor med bilder här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du gick med, det är sådana som du som behövs.

Anonym sa...

Underbart. Keep up the good work :-)

Anonym sa...

Det var roligt att ses där. Tack så jättemycket! Jag var så stolt över er alla i prästskjorta. Det kändes tryggt att gå vid er sida. Och sjunga "Sateenkaarikansa uskoo, sateekaarikansa rukoilee, sateenkaaren alla rakkaus elää nyt ja ainiaan.."

Anonym sa...

Eikö Jesus sano että Herran teitä pitää kävellä?

Kalle af sa...

Raikas: Niinhän me teimmekin.