Jag förtjänar den eviga elden

Pseudonymen Ra tar Christer i försvar. Bra så. Formuleringarna kunde ändå eventuellt vara andra.
Jag har fått två kommentarer av Ra. Först en till inlägget "Synd om kvinnoprästmotståndaren Christer!":
"Säg vad du vill, (dårar älska ju att göra löje.) men Christer är uppenbarligen inte rädd för debatten. Till skillnad från vissa präster, bland annat Karin (hon tar bara emot postare som stödjer hennes åsikter).. Och antagligen du själv. (Och om du inte släpper igenom detta så bevisar du ju det desto tydligare.) :)
Kan det bero på att ni VET (innerst inte) att ni har, från en teologisk, synpunkt, helt fel? För man behöver ju inte vara vidare klipsk direkt för att förstå stycken som dessa: "Kvinnan bör i stillhet låta sig undervisas och därvid helt underordna sig. Däremot kan jag icke tillstädja en kvinna att själv uppträda såsom lärare, ej heller att råda över sin man; fastmer må hon leva i stillhet. Adam blev ju först skapad och sedan Eva. Och Adam blev icke bedragen, men kvinnan blev svårt bedragen och förleddes till överträdelse. Dock skall kvinnan, under det hon föder sina barn, vinna frälsning, om hon förbliver i tro och kärlek och helgelse, med ett tuktigt väsende." 1 Timotheosbrevet 2:11-15
Endast en sjuk person, för att använda era termer, skulle missa eller inte förstå dom. :)
Herren är nog med Christer, det kan jag dock inte säga om dig. Jag hoppas dock han är nådig mot dig och inte slänger dig i den eviga elden, som du förvisso förtjänar för sådant beteende som du uppvisar.
Som guni så klokt ordade det: "ibland är trögheten verkligen en utmaning." Så sant, ibland är er tröghet att ens förstå en simpel bibelvers verkligen en utmaning. Jag vet barn som förstår dom, men inte ni. Det är ju ganska talande.. "
Så en till inlägget "Farisé kan du vara själv":
"Där lanserar vi beteckningen ”fariseer” för dem som håller fast vid ”fädernas regler” i stället för vid Kristi kärlek." -Kalle
Märk väl det jag satt i CAPS. "I SKOLEN ICKE MENA ATT JAG HAR KOMMIT FÖR ATT UPPHÄVA LAGEN eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats." Matteus 5:17-18
Du har just kallat Jesus för en farisee! :D
Okunskapen är stor bland vissa såkallade präster.. :)
(Fast detta inlägg kanske inte kommer igenom din censur?) Fegheten är, också den, stor ibland er."
Kommentarer:
1. Ra är enligt sin bloggprofil (trots att han inte har någon offentlig blogg) en predikant från Göteborg. Han använder 1917 års översättning, vilket redan det är ett tecken på att han står långt ut på högerkanten, när inte ens Folkbibeln duger. Vilken rörelse han predikar i framkommer inte.
Att han väljer att använda den egyptiska solgudens (alltså en avguds) namn som pseudonym är med den bakgrunden intressant. Uppdatering: Han anklagar mig igen för okunskap eftersom solgudens namn enligt honom är Re. Men Re är (enligt Bra Böckers lexikon) ett parallellnamn till Ra, så jag vidhåller mitt påstående. Sedan meddelar han att det är hans initialer som är RA, vilket förstås förklarar saken.
2. Han kommer med många invektiv mot mig. Jag är dåre, o-klipsk, sjuk, trög, okunnig, feg och hör hemma i den eviga elden. Dessutom godkänner han inte min prästvigning, utan kallar mig "såkallad präst".
Trots allt detta är han upprörd över att jag och mina gelikar inte går i debatt med honom. Varför tror han att vi skulle vilja utsätta oss för något sådant?
3. I inlägget "Sakliga kommentarer - ja tack!" undanbad jag mig påhopp och osakligheter. Ras kommentarer citerar jag här för att illustrera vad jag menar. Kalla det censur om det roar er, men denna linje kommer jag att följa. Sådana här kommentarer släpps inte igenom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att man som vuxen människa och dessutom kristen sådan kastar ur sig en massa negativa attribut om en annan människas personlighet och intelligens i en debatt, visar bara på underliggande aggressioner och svag argumentationsgrund. Tragiskt. Du visar med ditt kloka resonemang att du står över sånt dravel som t.ex. "Ra" kommer med.

Anonym sa...

Nej, det handlar nog inte om censur utan om sund självbevarelsedrift. Som du själv säger är det ingen idé att utsätta sig för påhopp av det här slaget. Att försöka föra en debatt med en motpart som har en sådan attityd och argumentationsteknik är lönlöst - ingen vinner något på det. Då är det bättre att helt enkelt konstatera att man inte klarar av att diskutera saken. Tyvärr, måste man väl tillägga. För nog kan man ju ibland ha riktigt givande diskussioner också med mänskor som har åsikter som känns helt främmande för en själv. Fast det förutsätter ju lite god vilja från bägge sidor...