Kankkonens omänskliga direktiv

Sent omsider läste jag Stig Kankkonens ledare i förra veckans Kyrkpressen (4/07, som av någon orsak fortfarande inte finns på nätet). Under rubriken Att ro och hopa med årorna i kors behandlar Kankkonen den pågående inomkyrkliga debatten om partnerskapslagens följder.
Kankkonen har poänger i det han skriver, särskilt när det gäller processens gång i förhållande till det förväntade slutresultatet.
”Ett arbete med öppet slut har förutsättningar att bli upplysande och konstruktiv oberoende av vilken inställning man har till hur kyrkan borde gå vidare i den aktuella frågan.
Är man oense vet man åtminstone varför man är det och i bästa all kan man vara oense i ömsesidig respekt.
Om slutresultatet inte är genuint öppet kommer vi att uppleva en process vars huvudsakliga uppgift inte är att allsidigt, fördomsfritt och utgående från kyrkans egna grunder bedöma, prioritera och väga argument.”
Visst är det ju så.
Men det lyser fram i Kankkonens text att han anser att det är det senare alternativet som gäller i det aktuella fallet. Kyrkan tänker gå in för välsignande av partnerskap, och nu gäller det bara att trumfa igenom någon sorts teologisk argumentation för saken, insinuerar han.
”För kyrkan får det avgörande aldrig vara vad samhället anser vara rätt och riktigt. Avgörande får heller aldrig vara vad som är populärt eller vad som annars ligger i tiden.
Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland måste hålla sig till att det högsta rättesnöret är ’den i dess bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord’.
Vad Guds heliga ord säger måste därför vara den enda grunden och det enda målet för det arbete som biskopsmötet nu utför i partnerskapsfrågan. Biskopsmötets skyldighet är att klart, redigt, ärligt och utan en massa ’men’ reda ut den saken.”
Nåja …
Här vill jag nog komma med några randanmärkningar.
Frågan om hur kyrkan skall behandla sina homosexuella medlemmar är inte någon ren lärofråga. Att upphöja eller destillera den till det är redan det att göra våld på de människor som är berörda. Frågan innehåller många etiska, hermeneutiska och pastorala aspekter, och kan inte bedömas utgående från en dogmatisk behandling. Dessutom bör naturligtvis exegetiken ligga som grund för varje sådan bedömning.
För den i Kanaans tungomål oinvigde vill jag översätta det jag just skrev: Bibeln skall visserligen vara ett rättesnöre, men den måste tolkas med medmänsklighet och kärlek, inte ur en högtflygande lärosynvinkel som har tappat beröringen med verkligheten.
Så vill jag ifrågasätta Kankkonens påstående: “Vad Guds heliga ord säger måste därför vara den enda grunden och det enda målet för det arbete som biskopsmötet nu utför i partnerskapsfrågan.” Jag är av annan åsikt. Detta är ett viktigt mål, men fortfarande måste vi ha människan med i tankarna. Hur kan vi se på homosexualitet, partnerskap och relaterade frågor utan att göra avkall vare sig på lära eller liv, vare sig på vår kärlek till Gud eller vår kärlek till vår nästa? Detta är den balansgång som biskoparna har att göra. Om de försöker följa Kankkonens direktiv, tappar de helt säkert balansen och trillar i den renodlade dogmatikens omänskliga dike.
Ferlin uttryckte saken väl, när han säger att Jesus “talar ej latin - som den grå teologin, vilken halkat på sin egen halhets halka.” Låt oss undvika att halka omkull, som teologie magister Kankkonen har gjort!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, Kankkonen skriver rappt, argumenterar ofta skenbart logiskt och övertygande - men sedan ligger det konservativa, fundamentalistiska och ofördragsamma ställningstagandet ändå allt som oftas på lur i slutresonemanget.

Anonym sa...

Jag vill uttrycka min heder åt Kankkonen, Förars m.fl sk. konservativa som vågar säga och stå på skriftens grund. Jag skulle önska att Kalle skulle knäppa sina händer och be Gud om vishet, och lämna bort vijan att leka kärleksfull. Begrunda att du för mänskor till förtappelse. Till sist en fråga: Varifrån Har du fått att Paulus inte skulle syfta även på homosexuell kärlek i Rom 1. Läs även och kommentera Gal 1:6-16.

Kalle af sa...

Bästa Mats. Jag ber ständigt om både vishet och kärlek. Kärlek utan vishet är luddigt, men vishet utan kärlek är hårt och destruktivt, och därmed syndens urkälla. Bäst är ändå båda.

Och det du säger är verkligen inte kärleksfullt utan endast sårande. Du påstår att jag inte ber, att jag saknar vishet och att jag saknar kärlek eftersom jag bara leker. Skulle du be mig begrunda OM jag för människor till förtappelse kunde jag tänkas lyssna, men genom din kärlekslösa vishet (se ovan) får du också mig att värja mig. Om du vill omvända mig, ska du nog fila på din teknik. Eftersom du uppenbart endast är intresserad av att fördöma mig och inte av mitt eviga väl, kan jag bara på dig applicera Gal 1:8-9, som du hänvisade till.

Jag antar förresten att du inser att Gal 1:13-14 syftar på dem du ger heder åt?

Vår debatt är härmed över. Svinaktigheter ger jag inte utrymme för. Dina kommentarer kommer hädanefter att bli raderade, ifall du inte kommer med en ursäkt.

Anonym sa...

Förlåt om jag sårade dig, det var inte det som var meningen. Jag tror nog att du ber men jag uppmanade dig (gäller f.ö oss alla) att be om vishet från Gud. Jag är mycket bedrövad över situationen i kyrkan idag och tror att du och många andra präster vilseleder människorna i en falsk trygghet att allt är bra med deras eviga väl. Att vilseleda andra bort från Kyrkan(den sanna Kyrkan)är enligt Bibeln MYCKET allvarligt, så jag är bekymrad av ditt eviga väl. Jag omvänder ingen det är Gud allena som kan omvända människor. SANNINGEN skall göra oss fria Joh.8:32. Det står inte - kärleken skall göra oss fria.

Ps. Jag fick inte svar på min fråga första gången.

Kalle af sa...

Du är förlåten. I övrigt kommenterar jag inte.

Om du syftar på frågan om Rom 1 vill jag hänvisa till "Hbt-bibeln". Se länken till höger.