KrP och bokning av kyrkor

Nummer 2/07 av tidskriften Kristet perspektiv (som jag i höstas kommenterade här) trillade in i postlådan idag. När man läser vem som utgör redaktionen, är tidningens stockkonservativa linje ingen överraskning:
  • Christian Perret (bror till föregående. Har veterligen skrivit ut sig ur Ev.-luth. kyrkan i Finland p.g.a. dess liberala hållning - vilket förstås är rakryggat)
  • Stig-Olof Fernström (redaktionssekreterare, khde em. i Lukas församling i Helsingfors)
  • Joakim Förars (som inte vidare behöver presenteras för mina läsare)
  • Jan Nygård (kaplan i Karleby svenska församling)
Normalt läser jag inte just KrP. Nu kom Fernström dock med en kommentar med rubriken "Homofrågan tränger på", som naturligtvis fick mitt intresse. Fernström kommer med flera insinuationer (min kursiv):
I april ordnades en sexutställning i en stor ishall i huvudstaden. Är det en tillfällighet att det samma dagar ordnades en pridefest, en regnbågsfest för homosexuella?
För att få kyrklig glans över festen planerades också en svensk regnbågsgudstjänst. Den skulle gå av stapeln i en centrumkyrka i huvudstaden. Av någon orsak - var man rädd för den svenska kyrkoherdens nej? - gick man via en finsk församling när bokningen av kyrkan skedde. [...]
Det ledsamma är att stiftets biskop med anledning av mediernas intresse för saken har gett sitt stöd för regnbågsmässan och förklarat sig villig att medverka vid en sådan om han blir tillfrågad. Kort därförinnan hade biskopen och domkapitlet behandlat en klagan mot två präster i stiftet som offentligt tagit ställning för godkännande av homosexuella relationer. Båda prästerna frikändes. Hur domkapitlet nu ställer sig sedan massmedia i ord och bild beskrivit hur regnbågsmässan genomfördes återstår att se. [...]
Jag har kommenterat själva bokningsförfarandet i ett annat inlägg. KrP har nu åkt i pappersinsamlingen, där den eventuellt kan göra någon nytta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En åsikt - en linje - ett liv > störta andra i fördärvet?

Anonym sa...

Redaktionens sammansättning ger mig farhågor att den kommer att spela domare-rollen.

Unknown sa...

Som en av arrangörerna av Regnbågshelgen, som KrP-gänget syftar på - måste jag meddela att jag först nu via Kalles blogg och KrP-notisen fattar att sexibition-utställningen och Regnbågshelgen sammanföll tidsmässigt. Men hur i all världen skall jag få KrPs läsare och tro att detta är ett rent och skärt sammanträffande? Det vet jag ej.

Men övriga läsare kan till exempel gå in på sexmässans hemsida eller besöka nästa sexmässa för att övertyga sig om sak - vad som än sker där, så har det heterosexuella förtecken...

Det hade nog varit tryggare och moraliskt oklanderligt att besöka Regnbågsmässan eller Regnbågshelgen, också för KrP.s anhängare...

Kanske borde jag aldrig ha skrivit detta inlägg utan låta allt bero i Kalles papperskorg...

Uffe

Kalle af sa...

Tja, Uffe - "KrP-gänget" låter knappast övertyga sig vad vi än säger. De verkar ju se konspirationer t.o.m. i det i sig oskyldiga missödet med bokningen.

Och alla insinuationerna som rymdes i den korta texten ger väl inte så mycket hopp, men att försöka debattera kanske inte är fel i alla fall. Tack för din kommentar!