Veckans anekdot: På dig utgjutet

Jag blev prästvigd den 19 januari 1997. Ett par veckor därefter for jag med Matteus församlings ungdomar till Ungdomens kyrkodagar (UK) i Vasa. Där assisterade jag vid nattvarden för första gången som präst. Jag var van vid att assistera, men i Helsingfors, där man oftast använder särkalkar. I högmässan i Trefaldighetskyrkan användes gemensam kalk.
Jag tog den och gick till den första nattvardsgästen, en av mina egna ungdomar, för att ge henne Kristi blod - och ovan som jag var gjorde jag en för häftig rörelse med kalken, så att jag spillde en ordentlig slurk vin över hennes tröja! Dessutom hade jag glömt torkduken (purificatorium) på altaret, så där stod jag bara!
Inte för att det hade varit lämpligt för mig att börja torka bröstet på hennes tröja fastän jag hade haft duken, förstås, men jag hade kunnat ge den åt henne så att hon kunde torka själv.
Efter mässan gick jag fram till henne och bad generat om ursäkt - men som tur var skrattade hon bara. Tur i oturen var också att hennes tröja redan i sig själv var mycket spräcklig, så fläcken knappt syntes.
Men genant var det ju nog ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att du en dag förstår, att du och dina gelikar river ner det ni tror er bygga upp. I de konservativa lutherska väckelserörelserna existerar inget av den destruktiva och farliga mellanöstersyn man kan läsa på bloggfundamentalistens blogg. Genom att göra det svårt för de konservativa att verka i kyrkan, riskerar den hamna utanför kyrkan och radikaliseras. Jag antar att du tar bort det här, men det viktiga är att du läser det själv.

Kalle af sa...

Osakliga och anonyma kommentarer raderas. Din är ingendera (om man ger begreppet "anonym" en så vid tolkning som jag brukar). Tack för synpunkterna!

Du har rätt angående riskerna för marginalisering. Det är ändå frågan om en balansgång - hur vida väggar kan godkännas innan taket faller ner? Vilka de slutliga följderna blir får vi se slutändan. Jag utesluter inte att du har rätt, men hoppas förstås inte det.

Anknytningen till Mellanöstern blev lite oklar för mig. Jag håller med om din åsikt om bloggfundamentalistens mellanösternsyn, men mig veterligt har jag inte kommenterat den frågan.

Anonym sa...

Det var en rolig historia. Jag ser allt framför mig....