"Phelps trakasserar Madeleine"

I kassakön såg jag Ilta-Sanomat (3.4.07), som informerade om att prinsessan Madeleine av Sverige blir trakasserad av en "sekt" (uskonlahko). Det väckte mitt professionella intresse, så jag kastade ett snabbt öga på artikeln i fråga. Där kom det fram att det var Fred Phelps och hans anhängare som trakasserade henne och att hovet överväger motåtgärder. Jag läste inte hela artikeln, så jag har inga detaljer.
En direkt nyhet var detta ju inte; det har pågått flera år redan. Orsaken till att jag nämner om detta här är den biografi över Phelps som jag publicerade för en tid sedan. Den kan eventuellt ge någon intresserad lite bakgrundsinformation.
Generellt sett är Phelps naturligtvis bara ett irritationsmoment, men han kan dock ha negativa effekter. Kristendomen (särskilt baptismen) kan få ett dåligt rykte, och andra knäppgökar kan inspireras till extrema handlingar av hans exempel. Plus att det förstås inte är roligt att bli trakasserad, vare sig om man är anhörig till en stupad eller prinsessa av Sverige.
Uppdatering: Expressen publicerade 1.5.07 en artikel om Phelps och hans anhang. Rubriken var Sekten som avskyr oss.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste på lite om dendär "sekten" var inne på deras hemsida t.o.m, det var verkligen upprörande. Att det finns så mycket hat i människor. Jag tittade på några videor dom hade gjort, otäcka saker. Får man säga så?

Anonym sa...

Min tolkning av sällskapet kring pastor Phelp är att de bär på stor rädsla att själva gå vilse. Må Herren driva ut räddhågan ur dem och fylla dem med sin kärlek. Endast genom en kärleksfull attityd mot våra medmänniskor kan vi hjälpa dem att se vem Jesus är så att de dras närmare honom. Visst behövs också saltet (för att tala i andliga termer), men utan kärlek till dem man talar till vänder sig folket inte om, är det lätt att hindra Guds verk. Jona var ett bra exempel på detta. Jesus vårt främsta. Vad anser du?

Anonym sa...

Jag har funderat på en sak. Vad driver dig att plocka fram dessa tragiska exempel? Vilken är din motivation? Vad är vinner kristenheten på att basunera ut dessa saker till såna som inte är kyrligt aktiva? Väcks deras intresse för kyrkan genom detta? Drivs de längre bort?

Kalle af sa...

Jag vill inte (längre) vara med om att sopa skräpet under mattan. Om vi kristna fortsätter att ljuga om "att allt står väl till", driver vi säkert bort alla andra!

Anonym sa...

Menar du det är att man ljuger om man inte ställer saker på bordet? Jag anser också att vi bör svara ärligt på frågor som folk ställer. Ur det perspektivet håller jag helt med dig. Vi ska inte vara rädda för att svara, men svarar du på någons fråga med detta inlägg?

Kalle af sa...

Genom att ta avstånd från Phelps vill jag visa att han inte är en typisk representant för kristendomen. Och det är inte jag som lyfte fram honom utan i detta fall den gula pressen. Frågan finns där, om än outtalad.

Anonym sa...

Du tar väl också avstånd från mig, eller hur?

Kalle af sa...

Nej då. Det är stor skillnad mellan Phelps och dig. Hans och hans gelikars beteende är oacceptabelt - vilket jag har uppfattat att du håller med om.

Olika åsikter betyder inte automatiskt ett avståndstagande från den som har åsikterna. Du har andra åsikter än jag, så dina åsikter kanske jag tar avstånd från. Ditt beteende har jag inget att anmärka på, och därmed har jag ingen orsak att ta avstånd från dig.