Förödmjukade?!?

Vi ler, och med rätta, åt dem som i sin bitterhet över att inte vinna en sångtävling anklagar östeuropeerna för att rösta på sina grannar. Jo, säkert - Serbiens grannar älskar ju Serbien varmt! Bosnien-Herzegovina, Kroatien, Makedonien, Montenegro... oj vad de älskar sina serbiska grannar!
Jag har ingen personlig åsikt om någon av sångerna eftersom jag inte har följt med spektaklet. Om Serbien vann är det ändå ett tecken på att deras sång var bättre än de andras. Get over it!
Ändå har vi samma tendens också hos oss. När Kanada besegrade Finland i ishockeyfinalen, var rubriken i Tians nyheter att "Kanada förödmjukade Finland"! Ingenting om hur bra vi är när vi vann silvret, utan bara om hur dåliga vi är när vi förlorade guldet.
Motbjudande! Det är att spotta på Lejonen, som gjorde en enorm insats! Get over it!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kalle!
Ser även på dessa som Du skriver. En mycket trevlig präst uttryckte, när jag frågade om ishockey-resultatet (ishockey intresserar mig högst marginellt) att "Finland FICK silver!". Tyckte att uttrycket var bra.

Anonym sa...

Då Finland vann semifinalen, vann Finland silvret! Silvermedaljen vanns inte i finalen, men den vanns också. Det är viktigt att minnas.

Kalle af sa...

Ja... visst... silvret vanns... var det inte så jag sa, då?