Veckans anekdot: Ägglig predikan

För några år sedan skrev jag en anekdot om hur trådlösa mikrofoner kan ställa till det i gudstjänstsammanhang.
Något liknande upplevde jag på nytt i fjolårets påskdagsgudstjänst i Borgå domkyrka. Jag höll en predikan, där jag illustrerade påskens händelser med ett hårdkokt ägg. I ett skede "tappade" jag t.ex. det i golvet för att illustrera hur oväntade händelser kan leda till att något värdefullt kommer fram - Jesus ur graven eller äggets innehåll ur skalet, alltså. Till slut åt jag upp ägget och önskade församlingen glad påsk.
När jag återvände till min plats i bänken undrade kollegerna hur ägget hade smakat. Jag svarade "Saltlöst" - och fick sedan brått att stänga av mikrofonen, som jag hade glömt på!
Kollegerna fick roligt...


3 kommentarer:

Jan-Erik Andelin sa...

"Och han tog ett bröd, tackade Gud och sade: 'Är mikrofonen på?'"

Irma Lehtonen sa...

Te olette maan suola!

Henrika Andersson sa...

Jag kommer ihåg predikan och ägget, men inte att jag skulle ha hört det där sista! :D