Frågespalten LIV: ELKF:s syn på könskorrigering

Hej!
Jag går i X högstadium och hittade din blogg när jag googlade om mitt inkommande etik-projekt. Det kommer att handla om könskorrigering, och vi gör detta projekt på religion, så kyrkans åsikt om ämnet skall framföras. Därför tänkte jag om DU möjligtvis kunde svara på hur kyrkan tar ställning till just könsbyte? Har endast hittat kyrkans åsikter i Sverige, men vad vi skall framföra är lutherska kyrkans i Finland:s åsikt. Skulle bli väldigt tacksam för svar!
Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har mig veterligt inte tagit ställning till könskorrigering. I praktiken fick kyrkoherden i Imatra, Olli Aalto, problem i sin församling när han korrigerade sitt kön och blev Marja-Sisko. Han lämnade senare sin församlingstjänst och jobbar nu på domkapitlet. Se här
Jag har skrivit lite om trans-problematik på Hbt-bibeln.

Ganska magert, jag vet, men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp ändå.

Allt gott!

Inga kommentarer: