Böckernas bok på evl.fi

I samband med en kurs som jag nyligen deltog i, hittade jag mig på Evangelisk-lutherska kyrkans i Finland hemsida evl.fi. Den har sina sidor.
På en av dem finns information och länkar som behandlar Bibeln. Vilket förstås inte överraskar. Det överraskande på evl.fi/bibeln är följande passus i det sista stycket: Allt som allt består Bibeln av 66 böcker. Därför kallas Bibeln ofta "böckernas bok".

Höh!

Det att Bibeln består av 66 böcker kan vara orsaken till att den kunde kallas en antologi. Orsaken till att den kallas "böckernas bok" har väl däremot att göra med kvalitet, inte kvantitet. Bibeln är den viktigaste boken för människan och i synnerhet för oss kristna - och därför förtjänar den beteckningen Böckernas bok.
Jag undrar vem som har skrivit denna text och vad denna person har tänkt med. De finska och engelska motsvarigheterna innehåller ingen sådan lapsus, så det verkar vara den svenska författaren som bär ansvaret.

Fast egentligen är jag väl inte så intresserad av att få veta vem som är ansvarig som att få misstaget korrigerat. Jag vill att min kyrkas hemsidor ska vara sakligt korrekta, så jag med gott samvete kan hänvisa till dem.
Att begära att de dessutom skulle vara intressanta, vackra och tilltalande är väl för mycket att hoppas...

3 kommentarer:

Kaj-Mikael Wredlund sa...

Vilken fånig tanke! Att Biben kallas för böckernas bok beror ju inte på att den innehåller många böcker. Det må nu sedan vara 66 eller 1.000 böcker mellan pärmarna!

Martin Fagerudd sa...

77 böcker. GT:s apokryfer.:)

Kalle af sa...

@Kaj-Mikael: My point exactly.

@Martin: Dessutom det. Men irrelevant i detta sammanhang, hur som helst.