Vasa Setas seminarium 25.8.07

Jag skrev tidigare att jag skulle delta i ett seminarium i Vasa, och det gjorde jag då igår. Steg upp kl. 05, körde till hufvudstaden, tåg 7:06 med byte i Tammerfors och Östermyra (Seinäjoki på finska) och ankomst 11:36. Lunch och så seminarium på Akademill med början kl. 13. Sociologen och hbt-forskaren Kati Mustola började med ett anförande om homosexualitetens historia i Finland, så var det min tur efter en kaffepaus, och radioredaktören, teol.dr. Gustav Strömsholm avslutade med ett anförande om hetsjakten 1993 på dåvarande ärkebiskopen John Vikström, vilket Strömsholm skrev sin doktorsavhandling om. De andra inledarna var intressanta; jag hoppas att jag också lyckades med det.
Firandet av Vasa Setas 35-årsjubileum fortsatte med fest på kvällen, men jag ville hem av familjeskäl. Till tåget kl. 18:06, samma byten (fast i omvänd ordning) och i H:fors 22:52. Hemma i Borgå var jag kvart före midnatt.
Det tråkiga i detta är att seminariet inte var särskilt välbesökt. Det fanns antagligen två strukturella orsaker till detta (samt möjligheten att vi var ointressanta, förstås). För det första firade österbottningarna den här helgen villa-avslutning, vilket är en tillställning med samma genomslagskraft som vappen. Att uppbåda publik var redan av den orsaken svårt. För det andra hade tidningar och andra media av någon orsak inte varit intresserade av att puffa seminariet. Vasabladet hade en reporter och en fotograf på plats, och de hade den goda smaken att intervjua mig, men annars var det lite magert. Uppdatering: Hufvudstadsbladet hade faktiskt en blänkare på dagbokssidan på lördag. Av förekommen anledning läste jag inte den tidningen förrän idag måndag...
Jag talade om sådant som jag har behandlat här på bloggen. Den som har följt med mina skriverier kände säkert igen det jag sade. Den puff som jag skrev löd så här:
Olika kristna kyrkor är i ett jäsningsskede just nu vad gäller inställningen till homosexualitet och till sina icke-heterosexuella medlemmar. Så också Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Vad pågår på olika håll? Vilken argumentation används? Hur kommer den kristna grundskriften, Bibeln, in i allt detta? Kan en kristen tala för inklusivitet i förhållande till hbt-folket? Å andra sidan, hur passar homofobi in i ett kristet tänkande?
Jag talade fritt utgående från strukturen nedan, så anförandet är inte till pappers någonstans - men på basen av länkarna nedan får du en uppfattning om vad det handlade om.
1. Översikt över skeenden på olika håll
Katolska och ortodoxa kyrkor
Anglikanska gemenskapen
Inlägg: Splittras anglikanerna helt i februari? (14.1.07), Tutu keeps up the good work (14.2.07), Anglikanerna balanserar - tills vidare (26.2.07), Nyheter om anglikaner och hbt (27.6.07), Uppdateringar om anglikanerna (23.8.07)
Biografier: Peter Akinola, Gene Robinson, Desmond Tutu.
Lutherska kyrkor
*Svenska kyrkan: Allt är OK.
Inlägg: Svenska kyrkan fick ordning för välsignelse av registrerat partnerskap (7.12.06)
*ELCA: Homopräster ska leva i celibat.
Inlägg: ELCA och homopräster (13.8.07) samt inläggen om Bradley Schmeling.
*Finland
Inlägg: Seminarieinledningar - exegetik del 1 (17.1.07), Seminarieinledningar - exegetik del 2 (17.8.07)
Inklusiva kyrkor
*MCC
*UCC
*m.fl.

2. Argumentation
Frågor som diskuteras
*Hbt i allmänhet
*Välsignelse av registrerade partnerskap
*Samkönade äktenskap
Argumentationens grundvalar
*Bibeln
*Etiken
*Ekumeniken

3. Framåt - men hur?
Uppdatering: Jag sammanfattade en del av det jag sade i inlägget Kyrkorna och homosexualiteten (4.9.07).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ni var säkerligen inte ointressanta men du hade själv nämnt orsaker till det låga deltagandet. Det är svårt att samla folk om det finns en tradition som folk är van att fira på annat håll.

Anonym sa...

Finns Vasabladets artikel på nätet? Jag hittade den inte (dålig på att söka?). :-)

Kalle af sa...

L&M:
Det är sant. Jag hade hoppats få träffa en del bloggbekanta där, men så blev det inte. De som var där var ju nog helt bra de också. :-)

Micke:
Den verkar inte finnas. Eller så är vi två med tummen mitt i handen. :-)

Anonym sa...

Beklagar att jag inte dök upp, men som sagt, det var villaavslutning och vi hade andra planer. Det verkar inte som om någon ny argumentation kommit till användning.

Kalle af sa...

Det hade varit trevligt att träffas ansikte mot ansikte. Men som du säger - inga nyheter i förhållande till det som har skrivits här. Hoppas ni hade en trevlig fest!