Regnbågsfestivalen i Vasa

Jag kommer att delta i Regnbågsfestivalens seminarium i Vasa lördagen den 25.8.07 kl. 13:00. Festivalens arrangör är Vasa Seta r.f. Seminariet ordnas i Åbo Akademis utrymmen (Strandgatan 2), och dess tema är homosexualitet och kyrkan. Övriga diskussionsinledare är sociologen Kati Mustola samt radioredaktören, teol.dr. Gustav Strömsholm.
Jag skrev en kort introduktion till vad jag kommer att tala kring:
Olika kristna kyrkor är i ett jäsningsskede just nu vad gäller inställningen till homosexualitet och till sina icke-heterosexuella medlemmar. Så också Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Vad pågår på olika håll? Vilken argumentation används? Hur kommer den kristna grundskriften, Bibeln, in i allt detta? Kan en kristen tala för inklusivitet i förhållande till hbt-folket? Å andra sidan, hur passar homofobi in i ett kristet tänkande?
Den som vill ha närmare detaljer kan studera den här bloggen - eller komma till Vasa den 25!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaaghhh! Och jag som har lovat bort mig som servitris på bröllop den dagen! Attans! Hade gärna velat vara med! :0(
Jag får vänta på intressanta reflexioner istället...:0)

Anonym sa...

Så då får vi hoppas att vi träffas i Vasa!

Kalle af sa...

Carina:
Man ska inte lova för mycket... ;-)

Leena & Marina:
Det får vi hoppas!

Anonym sa...

Platsen ifråga är ca 30-50 m från vårt hem - kanske borde man arrangera en motfestival med lite bön och "andlig krigföring"... eller komma och lyssna?

Kalle af sa...

Det senare alternativet är väl mer konstruktivt?