Dk-anmälan åt andra hållet

När jag i mars blev frikänd av domkapitlet för mina hbt-åsikter, fick jag en liten knäpp för att jag tog upp frågan i en predikan. Biskop Gustav Björkstrand sade i sitt pressmeddelande:
"Ur kyrkans synvinkel är det viktigt att predikstolen inte används i propagandistiskt syfte, vare sig för eller emot välsignelse av partnerskap."
Nu har en präst i Sverige gjort precis så (vilket kan påverkas av att han står utanför biskop Gustavs jurisdiktion). Björn Lundin, komminister i Falköping inom Skara stift i Svenska kyrkan, har anmälts till domkapitlet för sina predikningar. Han ska, enligt kritikerna, ha sagt att abort är fel, han har predikat mot vigsel av homosexuella och även uttalat sig om kvinnliga präster. Det blir första gången på många år som domkapitlet i Skara stift prövar om en präst misskött sig. Eftersom det är biskopen som har tillsynsansvaret ligger nu frågan hos biskop Erik Aurelius.
- Man får ha åsikterna som präst men inte föra ut dem i predikstolen, säger Lundins förman, kyrkoherde Jonas Hagström.
- Människor känner sig kränkta efter att ha lyssnat på en predikan och så får det naturligtvis inte vara, fortsätter han.
Likheterna mellan Lundin och mig är tydliga. Vi har båda åsikter i frågor som kan ses som kontroversiella inom kyrkan, men som vi motiverar med vår bibeltolkning. Vi har båda framfört åsikterna i predikningar - jag en gång, Lundin tydligen många gånger, men i alla fall. Och bådas våra åsikter går emot det som för närvarande är våra respektive kyrkors officiella åsikt, även om vi inte är ensamma om dem. Av den orsaken har vi blivit anmälda för våra respektive domkapitel.
En skillnad är dock att det att jag uttryckte min åsikt i en predikan kunde störa någon med motsatt tro, medan Lundins förfarande gjorde att folk kände sig utpekade och kränkta. Det kan bra hända att det inte var hans avsikt, men eftersom effekten ändå blev den, borde han kanske ha tänkt efter lite mer.
Detta skall alltså ses som allmänna funderingar kring det som media har rapporterat (se nedan), inte som en ingående analys av Lundins predikningar. Till skillnad från Åke Greens beramade predikan, som jag granskar här, har jag nämligen inte tillgång till Lundins.
Källor:
Sveriges Radio Skaraborg:
Falköpingspräst anklagas för kränkande predikningar (13.8.07)
Domkapitlet får pröva kränkande ord från predikstol (14.8.07)
Falköpingspräst kallas till biskopen (15.8.07)
Karin Långström Vinges blogg:
Predikstolprat (13.8.07)
Dagen:
Präst anmäld för uttalanden om homovigsel (14.8.07)
Predikan om homosexualitet upp i domkapitlet (15.8.07)
Kyrkans Tidning:
Predikan kan bli fall för domkapitlet (14.8.07)
HBT-sossen:
Ytterligare en homofob i predikstolen (15.8.07)

Inga kommentarer: