Frågespalten XXXII: Att be till Jesus

Jag fick en fråga av ”Nykarleby Blogger”:
En bekant säger att en del frikyrkor ber till Jesus istället för Gud. De säger alltså "Herre Jesus" i sina böner. Han menar att de då gör Jesus till en avgud, då Gud har sagt att ni inte ska ha andra gudar än mig. Vad tycker du om detta?
Jag svarade:
Den kristna kyrkan lär att Gud är treenig: Fadern, Sonen och Anden är s.a.s. olika sidor av samma Gud, och den som ber till en av dem, ber till dem alla. Vi skall inte ha andra gudar än Gud, det är sant, men Jesus är inte en annan gud, utan han är Gud. Man kan alltså inte be till Jesus "istället för" till Gud, utan den som ber till Jesus ber till Gud.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det som Nykarleby Bloggers bekant funderar är också något som Jehovas vittnen lär ut. De säger att Jesus lärde oss att be Fader vår, alltså är det till Fadern vi ska vända oss med våra böner. Det blev faktiskt ett riktigt dilemma för mig ett tag, men sedan fick jag tröst i bibelordet där Stefanos "åkallade och sade: Herre Jesus, tag emot min ande".

Kalle af sa...

Good point! Tack ska du ha!