"All religions lead to hell on Earth"

Min arbetsväg för mig förbi Kyrkotorget här i Borgå mest varje dag. Torget kantas som bekant av domkapitlet, biskopsgården och två kyrkor, alltså domkyrkan och Lilla kyrkan - förutom en hel del andra byggnader, förstås.
När jag går förbi biskopsgården på väg mot stan, ser jag varje gång ett klotter på en av byggnadsställningarna som står där p.g.a. renoveringen. Det är någon som där har skrivit den engelska frasen "All religions lead to hell on Earth" - fritt översatt "alla religioner leder till ett jordiskt helvete". Samma fras har jag också sett inne i centrum på klisterlappar som har "fastnat" på bl.a. trafikmärken under sommaren.
Jag kommenterade påståendet i en predikan 3.8.08. Eventuellt kan den förvåna någon, men det bjuder jag på i så fall. Check it out!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. jag har läst Bibel texten om dom som sa ja och nej till att gå och arbeta i vingården,men jag förstår inte varför det var den som sa ja men sen gjorde ingenting som gjorde rätt. kan du förklara för mej?

Kalle af sa...

Du menar Matt 21:28-32? Men Jesus säger ju nog att det är den som först säger nej men sedan ändå lyder som gör rätt. Läs en gång till, och om det då ännu är oklart, så återkom.

Anonym sa...

Kanske jag tolkar saken fel , jag läser bibeln online och när Jesus har berättat liknelsen och frågat översteprästerna vilken av sönerna gjorde rätt , så svarar dom att det var den första som först sa nej men ångrade sig som gjorde rätt..sen svarade Jesus dom att Ja, sannerligen säger jag eder: Publikaner och skökor skola förr gå in i Guds rike än I..det låter ju som om han inte höll med dom . jag vill inte bråka här utan jag försöker bara förstå.

Kalle af sa...

Aha, då förstår jag problemet bättre.
De här grupperna som ansågs syndiga skulle komma in till Guds rike före översteprästerna, som ansågs rättfärdiga. De syndiga sade nej och syndade, men omvände sig sedan och gjorde rätt. Översteprästerna sade först ja till Gud, men när det kom till kritan lydde de inte honom, utan förkastade Jesus.
Jesus håller alltså med svaret, men vänder det mot dem som svarar.