Barn skriver till Gud 32

Käre Gud. Jag höll min del av avtalet. Var är cykeln?
Bert, 10 år

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har en fråga som kanske inte passar så bra under just detta, men frågar ändå. En bekant säger att en del frikyrkor ber till Jesus istället för Gud. De säger alltså "Herre Jesus" i sina böner. Han menar att de då gör Jesus till en avgud, då Gud har sagt att ni inte ska ha andra gudar än mig. Vad tycker du om detta?

Kalle af sa...

Den kristna kyrkan lär att Gud är treenig: Fadern, Sonen och Anden är s.a.s. olika sidor av samma Gud, och den som ber till en av dem, ber till dem alla. Vi skall inte ha andra gudar än Gud, det är sant, men Jesus är inte en annan gud, utan han är Gud. Man kan inte be till Jesus ”istället för” till Gud, utan den som ber till Jesus ber till Gud. OK?

Anonym sa...

Aha, då förstår jag hur du menar.

Kalle af sa...

Bra. :-)

Germunds Blog sa...

Jag vet inte hur mycket Gud var inblandad i detta, det vet bara lilla Anna fem år.

gliga upplevelser
måndag, oktober 06, 2008
Stjärnfall och önskningar

Min äldsta dotter ringde för några dagar sedan och berättade om kvällens upplevelse med Anna, charmtrollet som är snabbare än Findus.

På väg hem från simträningen såg de upp mot den stjärnklara himlen och började tala om stjärnfall och möjligheten att få en önskan uppfylld. Anna funderade en stund och kom på att hon önskade att farfar skulle vara tillbaka i livet.

Den ömma modern och hennes förhoppningsfulla dotter resonerade en stund omkring svårigheterna med att få en sådan önskan uppfylld.

Anna tänkte efter och så vevade hon ned bilrutan, sträckte ut huvudet vänt mot himlen och sade; Äh, jag tar en ponny i stället.