Enkäten om bloggningen

I förra veckan skrev jag ett inlägg om bloggandet. Där filosoferade jag om bloggandets väsen och om den energi det tar. Jag satte också in en enkät om saken. Frågan löd helt enkelt "Skall jag fortsätta blogga", och svarsalternativen var följande:
a) Nej! Dina åsikter är förkastliga! Gör annat i stället!
b) Kanske, om energin räcker till, men annat du gör kan vara viktigare.
c) Kanske. Det du skriver är viktigt, men du kan dra ner på intensiteten om du har svårt att orka.
d) Ja! Dina synpunkter är viktiga! Fortsätt!
e) Jag bryr mig inte om vad du gör.
Nu är svarstiden slut och de 32 rösterna fördelades som följer:
a) 5 röster (15,6%)
b) 3 röster (9,4%)
c) 6 röster (18,8%)
d) 13 röster (40,6%)
e) 5 röster (15,6%)
Nu följer det som är den intressantaste delen av varje enkät: Tolkningen av resultaten.
Allra först måste jag konstatera att antalet röster är för litet för att man ska kunna få någon sorts trovärdigt resultat. Jag brukar vilja ha minst hundra röster för att tro på en enkät, och då också med en nypa salt.
Dessutom är de som har hittat denna enkät väl i allmänhet intresserade av mina skriverier, och därmed antagligen välvilligt inställda till mitt bloggande.
De tolkningar som jag kommer med nedan ska alltså närmast ses ur underhållningssynvinkel.
För det första är e)-rösterna förstås ett slags proteströster - tolkar man dem sedan som "Kalle Anka" eller "Gomorron yxskaft" är inte så viktigt. Ur ja-nej-perspektiv spelar de mindre roll.
För det andra är d)-rösterna, alltså de renodlade ja-rösterna, klara segrare. Inget av de andra alternativen når ens upp till hälften av d). Om man räknar bort e)-rösterna, kommer d) rent av mycket nära absolut majoritet med sina 48,1%.
För det tredje ska vi se på kanske-rösterna, alltså b) och c). Båda har åga om min energinivå, men b) är mer ett "kanske inte" -alternativ. Tillsammans är kanske-rösterna nio till antalet, alltså 28,1% eller 33,3% beroende på om e) räknas med eller inte.
Nej-rösterna är, för det fjärde, inte så många till antalet. Om vi räknar ihop båda de negativa åsikterna a) och b), kommer vi till en lite högre andel - 8 röster, alltså 25,0% respektive 29,6% - men om vi gör så, måste också c) och d) räknas ihop, vilket ger 19 röster och 59,4% resp. 70,4%.
Hur vi än räknar måste vi alltså konstatera att "ja" har vunnit en klar seger. Jag tackar för förtroendet!

Inga kommentarer: