Erkki, Håkan och Kp-bloggen

På sin blogg publicerar Jan-Erik Andelin en kolumn som publicerades i Hbl 20.4.08. Dess rubrik är Hej, pastor Tamburin, och den har sin utgångspunkt i Erkkis minnen av metodistpastorn Håkan Sandström.
En passus som har större aktualitet än det nostalgiska är följande:
Håkan blev en mentor för många som i dag bär samhället – skola, förvaltning, vetenskap, affärer.
Det viktigaste tips han kom att ge mig för livet var igen en egentligen rätt så hädisk insikt.
"Religionen står för det mesta i jagets tjänst", sa han och lutade sig bakåt mot hyllan med bibellexikonen på sitt evigt röriga kansli.
Det är inte fromt eller trosvisst av en präst att säga så. Men till stor hjälp har det varit.
Kyrkpressen har en bloggsamling på webben, omodererad och vildvuxen. Den bekräftar också min studentprästs tes om att det finns en egen variant av religionen för varje mänskligt sentiment.
Kyrkpressens blogg har på ett år kokat ner till ett tiotal hard core-bloggare, som alla verkar ha bitit sig fast i sin förståelse av den kristna tron. Den breda publiken verkar ha tröttnat och gått sin väg.
Det som är kvar är som dramaturgi direkt ur läroboken: en handfull så utmejslade personligheter att Shakespeare hade gråtit av lycka om han hade fått dem så på ett fat, med repliker och allt.
Som så ofta, slår Erkki huvudet på spiken. Också jag var på Kp-bloggen i tiden, men hoppade av - jag orkade inte längre.

1 kommentar:

hakalax sa...

Synd att du inte orkar med KP-bloggen! Du skulle ju behövas. Men fint att du finns här i alla fall!

Jag själv har ju bara bloggat ett halvår så vi får nu se hur jag själv orkar... tror att många tycker KP-bloggsidan är så himla lättvint att användade, utan tragglande eller krav till teknisk kompetens.