Uppdateringar

Flera gånger har jag skrivit om Fred Phelps och hans kyrka Westboro Baptist Church (WBC) i Kansas, USA; senast gjorde jag det i april.
Nu har WBC och familjen Phelps' advokatbyrå fått böter på 5 miljoner USD (ca 3,25 miljoner €) för sina anti-gaydemonstrationer vid jordfästningarna av två stupade soldater. En federal domare gav order om att kyrkobyggnaden och kontorshuset skall konfiskeras för att betala böterna. Familjen Phelps hävdar dock att båda byggnaderna är bostäder för familjemedlemmarna, i vilket fall konfiskationen inte kan äga rum.
'God Hates Fags' sect could lose their church (PinkNews 8.4.08)
More money woes for Westboro Baptist Church (Advocate News 8.4.08)
I oktober skrev jag om den presbyterianska pastorn Jane Spahr i Kalifornien, USA, som blev fälld av en regional kyrklig domstol för att ha förrättat lesbiska vigslar. Hon överklagade domen, skrev jag då, och kan nu rapportera att kyrkans högsta instans frikände henne. Motiveringen var att de ceremonier som Spahr förrättade inte var vigslar, och därmed inte mot kyrkans regler.
I förra veckan förrättade hon en liknande ceremoni igen. Den ena bruden var den advokat som förde hennes talan när hon drogs inför rätta.
Presbyterian Church clears minister in gay marriage case (AP genom Advocate News 30.4.08)
Presbyterian Pastor Officiates At Calif Same-Sex Wedding (AP genom 365gay 23.6.08)
En imam i Texas, USA, har i en fatwa tagit avstånd från Gambias president Yahya Jammehs hot att halshugga alla homosexuella i Gambia, som jag bloggade om för någon vecka sedan. Shejk Mohamed El-Moctar El-Shinqiti protesterar inte mot president Jammehs homofobi som sådan, utan håller tvärtom helt med om den. Hans fatwa konstaterar bara att presidenten inte är eller förväntas vara en expert på islamsk lag, och därför borde granska ytterligare de begränsade möjligheter som Koranen och hadith (den muntliga lagen) ger.
Jag vet inte om jag blir så mycket gladare av det...
Fatwa condemns Gambian gay execution threat as unsound (PinkNews 11.6.08)

Inga kommentarer: