Willow Creek

Jag fick härom dagen ett bekymrat mail från en bekant i Tyskland, som menar att hans församling har "tagits över" av Willow Creek -rörelsen som är amerikansk - förstås - och har pastor Bill Hybels i spetsen. Detta övertagande har bl.a. inneburit stora (och smärtsamma) nedskärningar i personalen och en markant högervridning av budskapet.
Jag har hört rörelsen nämnas av frikyrkliga kolleger, men vet inte så mycket om den. Därför frågade jag en del kolleger om de har någon erfarenhet av den. På basen av det min bekant skrev och det som jag läste på nätet, borde man kanske undersöka saken lite närmare, tyckte jag.
En del svar kom in. Min svenska kollega Karin Långström Vinge blev rent av så intresserad att hon skrev ett inlägg om rörelsen på sin blogg. Antagligen kommer jag att återkomma till temat, men läs också vad Karin skriver. Uppdatering: Karin skriver mer försonligt här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Willow Creek har betytt mycket för många pastorer och församlingar - också i Norden. Bill Hybels böcker uppskattar jag mycket. Försök få en så bred och saklig information om saken som möjligt. Allt gott! Camilla Klockars, pastor, Åbo

Kalle af sa...

Naturligtvis. Det är tanken. Bred och saklig - utan att väja för eventuella svårigheter.