News: Pro-Gay Episcopal Bishop Named In Ohio

A priest who supports same-sex unions has been elected as bishop of the Episcopal Diocese of Southern Ohio.
"I have a fairly settled conviction that any two persons who struggle to live and grow together in fidelity on a lifetime basis have the opportunity to experience God's grace and to use that relationship for holiness," The Rev. Thomas Edward Breidenthal said.
However, Breidenthal, a dean of religious life at Princeton University, said he would not perform a same-sex union without the consent of the church.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kalle, kan inget annat än förundras över ditt intresse av homo präster.Sedan en annan sak har du sympati av din fru i dina eviga bibeltolkningar till homofördelar. Jag skulle åtminståne vara mycket fundersam om jag var din fru.

Kalle af sa...

Förundras du bara, det är fullt tillåtet.

Så antyder du en undran om jag har homosexuella böjelser själv. Jag jobbar ju på att visa att den frågan är irrelevant, och därför besvarar jag den naturligtvis inte.

Anonym sa...

Fy skäms farmor. Ingen annan människa har med ens sexuella läggning och göra. Alla människor är lika värdefulla!

Anonym sa...

Ännu ett litet tillägg; jag tycker att man skall underteckna sina inlägg med eget namn, d v s stå för sina åsikter.

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt, att jag kommenterar, fastän jag bloggar anonymt. Jag försöker i alla fall stå för mina åsikter. Jag kan nog inte följa med - varför skulle man känna sympati av din fru? Din fru är knappast bekymrad över den här saken :-D Man behöver inte vara homosexuell, om man hävdar mänskliga rättigheter... Må bra. Jag respekterar dig väldigt mycket.

Kalle af sa...

Micke:
Därför har jag icke-anonymitetsregeln på denna blogg. Den är dock inte så strikt som du efterlyser.

Linnea:
Du är tillräckligt icke-anonym för denna blogg.
Tack, och må bra du också!

Anonym sa...

Jag anser, att huvudprincipen skall vara att man undertecknar med eget namn, särskilt när man kommer med personliga påhopp som signaturen farmor gjorde i sitt inlägg.

Anonym sa...

Till Micke Aspfors, eftersom du tycker att jag skall skämmas över min fråga till KALLE i hans blogg svarar jag dig här oxå i hans blogg. Denna fråga berör min åsikt gällande PRÄSTYRKET och från tidigare kommentarer vet Kalle vad jag tycker om det, har oxå förklarat varför. Dethär har inget med att alla mänskor inte skulle vara lika värdefulla. Värdefull kan man säkert vara med att ha olika typ av sängkamrat, huvudsaken att man håller sig till det då och inte experimenterar från och till jag har aldrig påstått att heteron skulle vara mera värd än ngn annan. Kalle har möjlighet att radera vilka kommentarer han vill. Min anonymitet förblir oberoende hur många påpekande du kommer att göra.

Anonym sa...

Till farmor; jag står fast vid min åsikt. Diskussionen är härmed slut för min del.

Kalle af sa...

Farmor (och Micke):
"jag har aldrig påstått att heteron skulle vara mera värd än ngn annan" - utom som präst, då, tydligen. OK, men min sexuella läggning och hurdant sexliv min fru och jag har eller inte har tänker jag ändå inte kommentera.

Och angående anonymiteten: Jag förstår hur Micke tänker, och han har en poäng. Du, farmor, är ändå någorlunda identifierbar genom din blogg (http://bloggen.fi/farmor/), så det gör dig tillräckligt icke-anonym för detta sammanhang. Sakfrågor får du gärna kommentera också i fortsättningen, men undvik personliga påhopp.