Soulforce

Soulforce is an American organisation with a mission. "The purpose of Soulforce is freedom for lesbian, gay, bisexual, and transgender people from religious and political oppression through the practice of relentless nonviolent resistance."
On their home pages, they have some interesting books and pamphlets. An example:
What the Bible Says - And Doesn't Say - About Homosexuality by Rev. Mel White, co-founder of Soulforce. A Biblical response to the question people often ask... "How can you consider yourself a Christian when you are also gay?"

In this 24-page booklet, Mel White puts forward these eight premises:
1. Most people have not carefully and prayerfully researched the Biblical texts used by some people to condemn God's lesbian, gay, bisexual, and transgender children.
2. Historically, people's misinterpretation of the Bible has left a trail of suffering, bloodshed, and death.
3. We should be open to new truth from Scripture. Even heroes of the Christian faith have changed their minds about the meaning of various Biblical texts.
4. The Bible is a book about God. The Bible is not a book about human sexuality.
5. We miss what these passages say about God when we spend so much time debating what they say about sex.
6. The Biblical authors are silent about homosexual orientation as we know it today. They neither approve it nor condemn it.
7. The prophets, Jesus, and the Biblical authors say nothing about homosexual orientation as we understand it today. But, they are clear about this one thing. As we search for truth, we are to "Love one another."
8. Whatever some people believe the Bible seems to say about homosexuality, they must not use that belief to deny homosexuals their basic civil rights. To discriminate against sexual or gender minorities is unjust and un-American.
This booklet is available in pdf- and html-versions as well as in hard copy. Click here.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är du homosexuell eftersom det är nästan allt du skrivar om?...undrar bara

Kalle af sa...

1. Din kommentar är anonym, och kommer redan därför att raderas.

2. Det är en osaklig fråga. Min sexuella läggning får du tolka utgående från mina handlingar.

3. Jag avskyr att den kyrka som jag tillhör, arbetar för och älskar, trampar på någon grupps mänskliga rättigheter. Därför vill jag arbeta för att korrigera situationen. F.n. är det de homosexuella som är på tapeten. Min egen sexuella läggning är irrelevant i sammanhanget.

4. Av de tio senaste inläggen behandlar tre homosexualitet. Är det faktiskt "nästan allt"?

Anonym sa...

Varför så arg för en enkel fråga,jag tycker frågan ovan innehåller inte någon fientlighet mot dej eller andra.och om du så gärna vill slåss för homosexuellas rättigheter så varför så fientligt inställd när frågan kommer upp,nästan som om du tycker att homosexuell är en "dirty word"

Kalle af sa...

Jag "slåss" för att det inte skall spela någon roll vilken ens sexuella identitet är. Därför är frågan om vilken min är, osaklig. Arg har jag nog inte varit, tycker jag, bara kritisk mot frågan.

Skall jag tolka det som att det är du som ställde frågan? Om det är så är den inte längre anonym och kan få stå kvar.

Anonym sa...

Ta bort dom bara,det gör ingenting

Anonym sa...

Nästan alla män kan uppvisa någon form av homosexuellt beteende om det inte finns kvinnor att "tillgå". Detta ser man i fängelser, på fartyg till sjöss osv. Ingen är 100% hetero eller 100% gay. Tore som är så intresserad av Kalles sexualitet är antagligen själv minst 25% gay. :-)

Sexualiteten är en stark kraft som alltid kommer till uttryck. De som är de största homofoberna får tydligen en viss sexuell njutning av att uttrycka sig skamlöst i spalterna.

Problemet är inte killar som gillar killar. Problemet är killar som inte gillar killar som gillar killar. :-)

Björn Palmén, Sibbo

Anonym sa...

Det är väl på gränsen till en synd att säga det, men när jag läser det här börjar jag känna mig tacksam för att jag inte är protestant. Protestanter envisas nämligen med att reducera själva Livet till frågor om Bibeltolkning. Bibeln ses som en lagbok som säger vad man inte får göra och hur det ska vara -- och omvänt, så länge som man kan göra gällande att det man vill göra inte "strider mot Bibeln" är det bara att tuta och köra!

Jag saknar helt diskussion om vad livet i Kristus egentligen innebär, vilket livsmönster Kristus gett oss genom att i sin kärlek till oss lida korsfästelse och död och hur vi genom att efterlikna honom och ta på oss vårt kors också ska få del av samma uppståndelse som han...

Vår ortodoxa tro är full av människor som avsagt sig allt för att ge sig åt Kristus. Några har bokstavligen gett sitt liv för honom. Andra har mer symboliskt lämnat världen för ett liv i avskildhet och självdisciplin. Och av oss alla fordras det att vi för att finna det sanna livet också är beredda att ta upp kampen med vårt eget ego och våra begär -- att på allvar tjäna Kristus och leva med honom förutsätter att vi ständigt övar oss i att inte sätta vår egen vilja och våra egna begär främst. Begären är av många slag, och de sexuella är bara en liten del och kanske inte alls de viktigaste, men man misstar sig grovt om man tror att de inte är inbegripna. Även vi människor som har valt att inte "lämna världen" och gå i kloster är kallade till kyskhet efter förmåga.

För säkerhets skull vill jag gärna framhålla att kyskhet inte är detsamma som heterosexualitet -- det handlar om att åtminstone försöka ta kontrollen över sina begär, hur de än ser ut, och huruvida de är av heterosexuellt eller homosexuellt slag spelar ingen roll. Det ska också framhållas att det är kampen mot begären snarare än segern som är det viktiga. Segern ges hur som helst bara genom Guds nåd.

Den kristna antropologin kommer med nödvändighet i konflikt med de strömningar i vårt moderna samhälle som talar om att människan ska "förverkliga sig själv", leva ut sina önskningar och satsa på sig själv. Den kristna vägen är korsets väg: "Om någon vill följa mig ska han försaka sig själv och varje dag ta upp sitt kors och följa mig", som Kristus säger.

Dessutom ska vi inte förglömma att vi lever i en fallen värld och att alla vi människor också har del i Adams fall. Därför tar man grundligt miste om man menar att det är genom att leva ut sina begär som människan blir den Gud har ämnat henne att bli (ja, Kalle, jag vet att du inte skriver just detta i det blogginlägg jag nu kommenterar, men jag har sett dig föra liknande resonemang i ett inlägg under rubriken hbt-bibeln -- om jag har misstolkat dig ber jag givetvis om ursäkt). Livet i Kristus handlar om en transformation av hela människan, sexualiteten inbegripen.

Anonym sa...

Kalle, här kommer kommentarer till dom 8-punkter av Mel White. Hoppas att du orkar läsa. :-)

1. Ett ganska anmärkningsvärt påstående. Så dessa tusentals år av teologer har haft fel, både judiska och kristna. Nej, jag som själv läser i grundetexterna ser att dessa som inte läst nogrannt är just förespråkarna av syndfullt leverne.

2. Där har han rätt, det har varit mycket felläst i historien av just kristna. Samma "anti-judar" anda lever kvar i lutherska kyrkor i sverige och finland. Det har smittat av sig på regeringarna, vilket är skamligt.

3. Jag förmodar att denne person menar om just homosexuella handlingar som står omskrivet i Bibeln. Det finns ett fåtal som har vänt ryggen från Guds Ord i denn frågan. Det är synd.

4. Här har han rätt och fel. Givetvis handlar Bibeln om Gud, men den handlar om sexualitet med. Det finns regler om det, som det finns om annat. Det var verkligen konstigt skrivet.

5. Just för att han, här, i punkt 5 säger att det står om sex. Man utgår ifrån problemet. Så om man ska fråga sig om vad Gud säger om stölder så läser man om vad han säger om stölder. Verkligen konstig argumentering.

6. Vad är det för skillnad på homosexualitet idag som då? Inget. Så är Guds Profeter tysta om "dagens" homosexualitet? Nej.

7. Älska varandra ska man göra, ha sex med samma kön ska man inte ha, ha sex innan äktenskap ska man inte heller ha. Resten av dom absurda påståendena är besvarade i punkt 6.

8. Och okristligt är det med diskriminering av personer överhuvudtaget. Men nu är det så att en kristen kyrka är inte allmän på det sättet att man kan ändra på Gud, det är omöjligt. Så givetvis ska homosexuella ha sina civila rättigheter, men att tvinga präster till att göra emot Gud är fel och diskriminerande. Så om staten beslutar sig att låta homosexuella att gifta sig så får det stå för dom, men kyrkan ska motverka detta så att man inte blir delaktig i syndens lön.