I samband med reformationen och motreformationen på 1500-talet var tongångarna hätska mellan de olika sidorna i tvisten. Både reformatorerna och katolikerna fördömde varandra i hårda ordalag. Sedan dess har båda sidor förändrats.
Redan år 1999 skrev den katolska och de lutherska kyrkorna en gemensam deklaration om rättfärdiggörelsen. Detta är ett av de största genombrotten på det ekumeniska fältet någonsin. Man konstaterar att de fördömanden som uttalades på 1500-talet inte längre träffar motparten. Synen på hur människan blir rättfärdiggjord inför Gud är inte heller längre kyrkoskiljande. Det menar (enligt tidningen Dagen här och här) de katolska och lutherska teologer som nyligen träffades i Lund för att diskutera den gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelsen (som jag behandlade i en predikan härom året).
– Det händer fortfarande att man säger i församlingarna att det är stor skillnad mellan lutherdomen och katolska kyrkan i den här frågan. Men nu när vi har den här deklarationen måste vi säga att vi har lämnat det som hände på 1500-talet bakom oss. Det säger Jakob Tronêt, medlem i Förbundet för Kristen Enhets (FKE) styrelse och präst i Svenska kyrkan i Visby.
FKE arbetar för en enad kristen kyrka med biskopen av Rom (påven) som enande och enad gestalt. FKE bildades 1965 med syfte att finna gemensamma trostolkningar och på sikt en synlig enhet mellan Svenska kyrkan och romersk-katolska kyrkan. Förbundet är numera en katolsk förening och står under överinseende av Stockholms katolska stifts biskop Anders Arborelius. Svensk kontaktbiskop är biskop emeritus i Visby stift, Biörn Fjärstedt.
Redan år 1999 skrev den katolska och de lutherska kyrkorna en gemensam deklaration om rättfärdiggörelsen. Detta är ett av de största genombrotten på det ekumeniska fältet någonsin. Man konstaterar att de fördömanden som uttalades på 1500-talet inte längre träffar motparten. Synen på hur människan blir rättfärdiggjord inför Gud är inte heller längre kyrkoskiljande. Det menar (enligt tidningen Dagen här och här) de katolska och lutherska teologer som nyligen träffades i Lund för att diskutera den gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelsen (som jag behandlade i en predikan härom året).
– Det händer fortfarande att man säger i församlingarna att det är stor skillnad mellan lutherdomen och katolska kyrkan i den här frågan. Men nu när vi har den här deklarationen måste vi säga att vi har lämnat det som hände på 1500-talet bakom oss. Det säger Jakob Tronêt, medlem i Förbundet för Kristen Enhets (FKE) styrelse och präst i Svenska kyrkan i Visby.
FKE arbetar för en enad kristen kyrka med biskopen av Rom (påven) som enande och enad gestalt. FKE bildades 1965 med syfte att finna gemensamma trostolkningar och på sikt en synlig enhet mellan Svenska kyrkan och romersk-katolska kyrkan. Förbundet är numera en katolsk förening och står under överinseende av Stockholms katolska stifts biskop Anders Arborelius. Svensk kontaktbiskop är biskop emeritus i Visby stift, Biörn Fjärstedt.
Uppdatering: På bloggen A Catholic Renewal kommenterar Charlotte Thérèse frågan bl.a. så här: "Tänk om man även i andra frågor kunde komma fram till liknande ekumeniska slutsatser som i denna fråga. [...] Varför ser man så ofta ekumeniska möjligheter som problem istället - och i värsta fall som något "oekumeniskt" gentemot andra kyrkor?"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar