Veckans anekdot: Pastorn på fel väg

Jag skulle delta i en minnesstund på ett ställe där jag aldrig hade varit förut.
Jag hade fått adressen X-vägen 306, och knappade in den i min navigator. Navigatorn kände inte till en sådan väg, men det fanns en med liknande namn, så jag for dit. Jag märkte ändå genast jag kom dit att det här inte var rätt.
Det fanns en plats med namnet X, så jag tänkte att om vägen har samma namn, så kanske den leder dit. Nej då.
Jag ringde min fru och bad henne se på kartan, om den skulle vara mer exakt. Ingen lycka där heller.
Just när jag funderade vad jag då skulle hitta på, ringde en av de anhöriga och lyckades hjälpa mig tillrätta, efter ännu lite felkörning. Jag var 45 minuter försenad. Pinsamt!
Det visade sig dock att felet inte helt och hållet var mitt. Vägen hette nämligen inte längre X-vägen, utan Y-vägen, efter byn Y som vägen for igenom. ”Aj jo, namnet byttes för en 15 år sedan,” sa de anhöriga. Jag var nog lite sur – men kom över det, förstås.
Det blev till slut en helt angenäm minnesstund.

1 kommentar:

Lotta Sällström sa...

Låter bekant