Intressant P-automat

I City-Markets parkeringsgrotta i centrala Borgå finns sedan december 2008 ett par parkeringsautomater. Tidigare fick vi använda p-brickor, men numera är parkeringen avgiftsbelagd. Kunder får dock parkera gratis - det skulle väl bara fattas annat!
Det intressanta med dessa automater är ändå den språkliga delen. Grundspråket är finska, vilket väl är förståeligt, men det finns en knapp som man kan trycka på om man vill ha svensk text. Får man det då? Knappast! När man trycker på knappen kommer instruktionerna i rutan på engelska, medan texten på kvittot är på finska.
Det är den finländska finsk-engelska tvåspråkigheten i sino prydno. Som en liten protest mot detta har jag meddelandet på min telefonsvarare på svenska och franska. Alltid retar det någon...

9 kommentarer:

Barbro Nybäck sa...

Kanske använda butiker med gratis parkering....

Kim Metso sa...

Lundi hade tidigare en parkering vart du kunde köra in och betala när du åker. Lätt och smidigt. Nu måste du på förhand betala vilket betyder att man ofta måste gå och fylla på, alltid räknar man tiden fel, eller så betalar man för mycket. Varför skall 'allting' gå mot det sämre.

Barbro Nybäck sa...

I Lovisa har dom inga parkeringsautomater och det är verkligen så. Där får man parkera, som man bäst vill...

Brita Andelin sa...

Skaffa ett plussa-kort så parkerar du en timme gratis...

Kalle af sa...

Men det är ju det jag har. Gratis parkerar jag, men på engelska och finska...

Brita Andelin sa...

Det är som jag alltid har sagt: språkkunskaper är nyttiga!

...fast det gäller ju förstås mest finlandssvenskar... :)

Jan Nyström sa...

Det gäller nog bara utlänningar. Har ni int sett att det står svenska flaggan på väggen vid svenska instruktionerna.

Kim Metso sa...

Det att svenska flaggan används för att markera svenska språket tycker jag är problematiskt. Jag inbillar mig att det förstärker de finskspråkigas intryck att vi är svenskar vilket vi inte är. Vår rödgula flagga skulle vara bättre, men den är relativt okänd, eller. Jag har använt ankan som märke för språket svenska, problemet blev sedan att hitta motsvarande för språket finska, (nåt entydigt finskt). Jag ansåg att min icon var genialisk, problemet var att så få visste vad det var...

En pappa sa...

Jag tycker du borde ringa 0400 200 692 och prata svenska. ;-)