Frågespalten XLIII: Tillägg av faddrar

En församlingsmedlem frågade:
Min man hörde nyligen i radionyheterna att det sedan 2006 är möjligt att lägga till faddrar ännu efter att dopet skett. Stämmer detta, och är det i så fall en enkel procedur? En av vår sons faddrar har sedermera gift sig. Vi skulle gärna se också hans hustru som fadder till vår son (skulle vara enklare att tala om "sonens faddrar", och i praktiken behandlar vi förstås också henne som fadder nu), om hon vill ställa upp. Jag ville ändå kolla saken innan vi frågar henne.
Hur skall man gå tillväga?
Jag svarade:
Radionyheterna hade rätt, för en gångs skull.
Proceduren är inte alltför krånglig i praktiken. Det finns en blankett på församlingens kansli som ni ska fylla i; ni kan också ta hem blanketten och fylla i den där. Där frågas naturligtvis efter barnets och den nya fadderns personuppgifter och efter en motivering till varför ni vill ha ytterligare en fadder åt er son. Så daterar ni blanketten och skriver under den bägge två, varefter den går till kyrkoherden för avgörande. Om han bedömer att era motiveringar är tillräckliga så bifogas den nya faddern i dopboken. Jag skulle tro att era motiveringar är bra, fast jag inte vill föregå kyrkoherdens beslut.
Det behöver ju inte vara bara en enda ny fadder heller, förstås, för någon övre gräns för hur många faddrar en person kan ha finns inte; minimum är två. Vanligen är det ju mellan två och fyra, men jag har själv varit med om tretton faddrar vid ett och samma dop.

Inga kommentarer: