Rösta på nummer 45 i Borgå!

Vi fick våra kandidatnummer senaste torsdag. Då klarnade det alltså att det bästa som borgåborna kan göra den 26 oktober är att skriva nummer

45

på valsedeln.
45 är ett fint tal.
45 fyller jag det år då valperioden slutar.
Psalm 45 i den finlandssvenska psalmboken är trettondagspsalmen "En stjärna lyste undersam". Blir det så nu?
45 grader är hälften av den räta vinkeln. En linje i 45 graders vinkel strävar framåt och uppåt. Någonting som far rakt uppåt i 90 graders vinkel, far upp som en sol och ner som en pannkaka, medan någon som far neråt i samma vinkel strävar käpprätt åt ... hrm ... skogen. 180 graders vinkel tar bara en bakåtsträvare, och någon som försöker sig på en 360 graders sväng vet nog inte riktigt vartåt han vill.
45 grader är ganska lämpligt, tycker jag.
Våra kandidatfoton togs för någon vecka sedan. Jag tycker att jag ser ut som en fyrtioåring på mitt! Tur att jag fyller 41 om någon vecka, så kandidatfotot också blir ett ungdomsfoto.
Jag skickade kandidatfotot till några olika tidningar som jag emellanåt medverkar i, närmast för att de skulle ha en färsk bild på mig. När jag i lördags såg den betraktelse som publicerades i Borgåbladet (och som jag svettades blod över - läs den så förstår du), så blev jag lite besviken när de hade en två år gammal bild, den med den röda kavajen, om det hjälper någon. Men kanske kandidatfotot upplevdes som alltför politiserat just nu.

Inga kommentarer: