Achilla 1

En gång kom tre fäder på besök till Abba Achilla, och en av dem hade dåligt rykte.
En av fäderna sade till honom: "Fader, gör ett fisknät åt mig." "Det vill jag inte," svarade han.
Den andre sade: "Var snäll och gör ett, så att vi har ett minne av dig i klostret." "Jag har inte tid," svarade han.
Då sade den tredje, han som hade dåligt rykte: "Gör ett nät åt mig, så att jag har något som dina händer har gjort." Han svarade honom genast och sade: "Jag skall göra ett åt dig."
De båda andra av fäderna frågade honom var för sig: "Varför ville du inte göra något åt oss, när vi bad om det, men lovade göra ett åt honom?" Abban svarade dem: "Jag sade till er att jag inte skulle göra något, och ni blev inte besvikna, för ni förstod att jag inte hade tid. Men om jag inte gör ett nät åt honom, kommer han att säga: 'Abban har hört talas om min synd och därför vill han inte göra något,' och så blir våra förbindelser brutna. Men nu har jag uppmuntrat honom, så att han inte går under av sorg."
Ur Ökenfädernas tänkespråk

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar, Kalle, för en mycket tankeväckande (hoppas jag) berättelse!

Kalle af sa...

Varsågod!