Frågespalten XXX: Jehovas vittnen

En väninna skickade en fråga via Facebook:
Hej,
du är säkert rätt person att berätta vart jag skall surfa för att läsa om [Jehovas vittnen], främst skulle jag vilja veta hur de skiljer sig från oss [kristna].
Frågade ett Jehovas vittne vad skillnaden är och hon påstod att det bara är det att vår kyrka inte godkänner namnet "Jehova" trots att det t.o.m. står på kyrkväggarna. Och när jag frågade om första budet hade något att göra med att de inte firar födelsedag sa hon att det inte är det utan att det endast nämns några födelsedagar i Bibeln och dom personerna inte är Guds anhängare. Dessutom trodde jag att dom inte tror på Jesus som Guds son, men hon sa att det enda som inte var ok där är att Jesus inte är född i december utan september-oktober. Som du märker är jag helt ute och seglar, har läst på wikipedia, men det gav bara intrycket av en sekt, inget desto djupare.
Tacksam för dina kommentarer.
Jag svarade så här:
Hej!
Tack för frågan!
Hon tycks inte vara särskilt väl informerad - eller så vill hon inte riskera jobbet genom att spetsa till saken...

Jag har en del grejs på min blogg - börja fast här.
Ett par hemsidor som kan nämnas är Beyond Jehovah's Witnesses och Free Minds.
En liten nypa salt (och ibland stor!) behövs alltid när man läser ex-JW-texter, eftersom skribenterna ofta är väldigt personligt och emotionellt engagerade och saknar "akademisk" självkritik. Men en bild får man ändå, förstås. De som jag nämner ovan hör till de lugnare.
Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! Detta skall jag läsa. Jag jobbar på dagis, och vi har fått ett barn, som är Jehovas vittne. Outbildad som jag är, är det enda jag "hört" om Jehovas, att de inte firar födelsedagar, att endast de är utvalda och kommer till himlen, medan "vi" andra får brinna,de inte äter blodrätter, och inte firar jul... Men nu skall jag läsa, så jag oxå lär mig!