Abl och religionen, del 2

I nr 28/07 (9-15.8.07; s.3) svarade Arbetarbladet på mitt inlägg Abl och religionen från 7.8.07. Eftersom jag inte brukar läsa tidningen i fråga, märkte jag inte detta förrän nu; beklagar. Efter att ha citerat delar av det jag skrev, fortsätter tidningen:
Abl måste väl först konstatera att tidningen inte har någon fastslagen linje i religiösa frågor. Artiklar som återger någons åsikter behöver varken vara tidningens eller artikelförfattarens åsikter.
Men det är uppenbarligen vårt val av tematik som irriterar Hällström; varför skall religiös tro plockas fram på detta sätt, frågar han.
Religiös tro måste plockas fram också på detta sätt. Av omsorg om inte minst just religionsutövningen. En rörelse som vägrar att ta emot synpunkter som kommer från utomstående betraktare – eller stämplar dem som bisarra – har troligen ingen god framtid. Isolering mot yttre impulser brukar vara det bästa sättet att förtrycka en levande inre diskussion. Detta gäller såväl kyrkor som politiska partier.
Hällström menar att Dawkins’ (en världsberömd vetenskapsman) åsikter har mindre tyngd för att han är naturvetare. Det är synd. Man har inom kyrkan har en lång tradition att bedöma åsikter efter vems de är (för att ta till en ordlek; teologin tar ofta teleologin till hjälp), men det borde man komma ifrån. Varje argumentation måste bedömas utifrån sitt innehåll, inte utifrån vems de är och i vilket syfte de har förts fram.
Vi fortsätter gärna diskussionen. Hällström är välkommen i Arbetarbladets spalter för det är väl ändå mera intressant att föra fram sina synpunkter i det medium som startade debatten än på nätet. På så vis når man ju dem som ursprungligen "drabbades" av de kritiserade artiklarna.
Jag får väl återkomma bara jag hinner och orkar. Under den senaste tiden har särskilt det senare varit lite begränsat.
Ett litet påpekande vill jag göra så här på rak arm: Hällström är ett fint namn som jag skulle bära med stolthet om det vore mitt. Men jag heter af Hällström, och önskar att mitt namn inte skall förvanskas i fortsättningen...

Inga kommentarer: