Absurd "Veckans fråga"

När jag nu är på Kyrkpressens hemsida (se föregående inlägg) märker jag veckans fråga, som lyder:
Anser du att alla konfirmerade medlemmar i vår kyrka har rätt att erhålla nattvard?
Om listan till förmån för dem som hotas utvisas till sin död är bra, är denna fråga däremot rent nonsens. Kyrkoordningen stadgar nämligen entydigt:
Berättigad att delta i nattvarden är varje konfirmerad medlem av kyrkan (KO 2:11, 1 mom).
Frågan har naturligtvis samband med den pågående tvisten mellan Halvar Sandell och mig, men den är ändå absurd, eftersom våra åsikter inte ändrar på det faktum att det enda möjliga svaret på frågan är jakande.
Om frågan löd t.ex.
Anser du att alla konfirmerade medlemmar i vår kyrka borde ha rätt att erhålla nattvard?
skulle det var någon idé med den - men inte i nuvarande form.

6 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om nattvard: Kan du berätta nåt om nattvard till barn? Jag får ofta frågan och ibland ofrågad sätter jag stopp, men mina barn 7, 9 och 10 år erbjuds ofta brödet när de kommer upp och förväntar sig att få välsignelse.

Anonym sa...

Jag trodde att det var just Nattvarden som konfirmationen handlade om, har jag förstått någonting fel?? Ja, den är så klart bekräftelse på dopet också, men jag bara undrar.

Anonym sa...

Jag läste just Kyrkpressen och blev så glad att du gick till nattvarden ändå!!! Heja heja!!!

Anonym sa...

Kyrkolagen 1 § säger: "Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland bekänner sig till den kristna tro som --- är uttalad --- i de lutherska bekännelseskrifterna." De säger i sin tur att de som är "fräcka och otyglade" skall hållas borta från nattvarden (SKB, s. 491, Luthers stora katekes).

När en paragraf av lägre dignitet i kyrkoordningen emotsäger detta, är det naturligtvis den första paragrafen, bekännelseparagrafen, som avgår med segern i konflikten.

Anonym sa...

Men stå nu på dig och håll hårt på det du tror på. Vi är nog rätt många som är med dig fast vi inte är så bra på att säga ut det. Alltså säger jag det nu - du är modig och du är värd vår uppmuntran.

Anonym sa...

Konfirmerad? Nattvarden är de döptas gemenskap