Veckans anekdot: Brandalarm

På Karijärvi kursgård här i Borgå utlöstes brandalarmet plötsligt mitt under pågående skribaläger för några år sedan. Till min förvåning och glädje betedde sig konfirmander och hjälpledare precis som man skall; de gick lugnt och tyst till samlingsplatsen utanför och ställde upp sig gruppvis för att kolla att alla var där. Stolthet hos skribaprästen! ... fast jag kan förstås inte ta åt mig äran.
Vi andra sökte efter brandhärden och upptäckte att det var ugnen som rykte väldeliga. Vi hade gjort kors av en sorts modellera (Cernit tror jag den heter) som blir hård när man gräddar den i ugnen. Den ansvariga ledaren hade helt enkelt använt för hög temperatur, och när vi förde ut ugnsplåten fick vi slut på oljudet. Jag ringde till brandkåren och uppmanade dem att stänga av sirenen.
Konfirmandflickorna väntade med spänning på att brandmännen skulle komma - unga, muskulösa, stiliga! - men blev gruvligt besvikna när det var gamla seniga gubbar från FBK som kom! Det var rent av lustigt att se deras miner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För ett antal år sedan avbröts luciasången vid en fest i Virkby av inrusande brandmän. Lucia, med brinnande ljuskrona, hade råkat stå rakt under en branddetektor, som automatiskt gav varning till brandstationen.

Reaktionen hos lucia, tärnor och talrik publik var festlig att skåda.

Anonym sa...

Wasa-teaters skådisar brukar ju köra cabaré "Ernst Underbar" (spelades på Vasallen under bar Ernst!!) Ett år hade de ett uppskattat programnummer kallat Motorsågs-orkestern. Där fyra vrålande motorsågar ackompanjerade stämningsfulla sånger. Mycket uppskattat! En kväll hade dock min kompis, skådisen/jordbrukaren, glömt att byta till oljefritt bränsle i Husqvarnan inför innomhussågandet. Det osade så in i …ja du vet! Orkester slutförde sitt nummer och skådisarna rusade upp till sminket för att byta om till nästa scen... en Taliban-sketch. Under tiden utlöste såg-oset brandlarmet. Vasa räddningsverk ryckte ut, rökdykarna gjorde sig klara och väl framme störtade de fullt utrustade in i trapphuset. Detta var något år (2 tror jag) efter 11/9 2001… döm om deras förvåning då de på väg upp genom Wasa-teaters trapphus möter fyra glatt tjoande Talibaner med turban, navellångt skägg och dragna värjor. Det måste ha känts ganska overkligt…11/9 light? Det lär ha blivit en del förklarningar att leverera innan ”showen kunde go on”